En niemand doet iets!

Ruim aandacht voor Geen les meer van Marcel de Jong in het Schooljournaal (het orgaan van CNV Onderwijs). Liefst twee pagina's besteedt het blad aan een interview over de roman:


Drie citaten uit het interview:

'Een vrolijk boek is het niet, Geen les meer, zeker nu schrijver Marcel de Jong door alle reacties bevestigd krijgt dat hij met deze roman de werkelijkheid heeft beschreven op veel roc's.'

'De Jong fantaseert: "Als ik minister was zou ik de grootschaligheid afschaffen, minder managers toestaan in het onderwijs, het onderwijs minder controleren, teruggaan naar oude vakkrachten, degelijke lerarenopleidingen maken, geen zij-instroom meer toestaan, 75 procent van het budget aan docenten besteden, weer kennis en vaardigheden overdragen, leerlingen met hun onaffe puberbrein wel leren zelfstandig te werken maar met mate."'

'Echt, ik hoop dat dit boek een bril is waardoor docenten kritisch naar zichzelf gaan kijken en zich afvragen wat ze zélf kunnen doen om het onderwijs beter te maken.'

1 opmerking:

  1. Vraag je vooral af wat jij kunt doen om het onderwijs beter te maken. Stop met klagen, maar zeg wat je wil en vraag wat je nodig hebt. Als leraar heb je veel meer invloed dan je denkt. Doe waar je goed in bent en wat nodig is om jouw doelen te verwezenlijken. Lesgeven bijvoorbeeld. Wanneer jouw doel oprecht is heb je recht van spreken.

    Vraag die managers en directeuren dan ook wat zij aan waarde toevoegen voor de school. Verwacht ook echt een antwoord en geef ze ruimte om te reageren door stil te zijn. Geef vooral geen toelichting op het waarom van jouw vraag. Maar als er geen duidelijk en relevante reactie komt, maar een beledigde emotionele reactie kun je ze gerust vragen om te vertrekken als ze toch geen waarde toevoegen voor de school.

    BeantwoordenVerwijderen