Tussendoortje Berlijn

De afgelopen twee maanden had ik elk weekend wat te doen. Niet dat ik me beklaag, want ik heb leuk werk, maar toen collega-uitgever Erwin K. de Vries voor werk dringend naar Berlijn moest, was het voor mij niet moeilijk om in te gaan op zijn uitnodiging er samen een lang weekend weg van te maken. Tenslotte was ik alweer op 15 augustus uit Berlijn vertrokken, na een wat langer verblijf deze zomer.

Het werd een geslaagde reis. Veel kunst & literatuur gezien en meegemaakt in drie dagen tijd.
Opvallend van dat eerste was een tentoonstelling van DDR-fotografen in de Berliner Galerie. Opmerkelijk dat nadat werd erkend dat er heus wel een leuk stoplichtmannetje en nostaligische design uit Oost-Duitsland kwamen, er nu eindelijk tijd is voor erkenning van kunstzinnige artiesten uit dat land.


Bijvoorbeeld deze fotograaf die in 1987 het Alexanderplatz fotografeerde, maar dan met elke keer dezelfde persoon 'hinderlijk' in beeld.


Uiteraard gingen we ook naar een Lesebühne. Hier sta ik zaterdagavond kwart voor acht in de rij voor de Kantinelesung in de Alte Kantine van de Kulturbrauerei.


Dan nog even een foto van Erwin K. de Vries in dezelfde rij. Deze Lesbühne is elke zaterdagavond om acht uur. Een echter aanrader voor iedereen die met het fenomeen kennis wil maken. Afgelopen zaterdag waren er zo'n 200 bezoekers.


Een andere kennismaking met het fenomeen Lesebühne is deze netverschenen compilatie Macht sex spass? met daarin werk van 44 schrijvers. Uit heel Duitsland komen die trouwens, maar de meerderheid toch uit Berlijn. (Dit boek is in Groningen vast wel te bestellen bij Godert Walter)


De tip voor zondag in Berlijn is een bezoek aan de rommel- annex kunst- annex zondagsmarkt in het Mauerpark. Daar kun je van alles op de kop tikken: van ansichtkaarten tot deze zo te zien complete set kapsalon-meubilair


En dan zijn er nog de boekhandels. Zo zag de etalage eruit van de grootste: Dussmann, vlakbij Bahnhof Friedrichstrasse. Als je het niet meteen ziet: een jurk gemaakt van losse bladzijden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten