Nieuwe stadsdichter gezocht

Groningen was de eerste stad met een voor twee jaar benoemde stadsdichter. Achtereenvolgens Bart FM Droog, Ronald Ohlsen, Rense Sinkgraven, Anneke Claus en thans Stefan Nieuwenhuis hebben zich met zoveel enthousiasme op de functie gestort dat ze elk (veel) meer gedaan hebben dan strikt genomen in de functieomschrijving staat. Alle vijf hadden ook een mooie eigen invulling voor hun stadsdichterschap. Waarvoor hulde.

Nu zoekt de gemeente Groningen een nieuwe stadsdichter. Vorige keer solliciteerden zo'n dertig liefhebbers naar de functie. Gezien het dichttalent dat in de stad rondloopt zullen de sollicitatiebrieven ook ditmaal wel weer binnen stromen. De procedure is besloten. Als gebruikelijk vindt er op internet ook nu al weer wat onsympathiek gekrakeel plaats. Ik roep de kandidaten op zich daar niet alleen niets van aan te trekken, maar zich daar ook niet in te mengen.



Hopelijk krijgen we ook snel te horen wie de kandidaten gaan beoordelen. Ik wens de stad vooral een waardige opvolger van het vijftal hierboven genoemd toe. Stiekem heb ik natuurlijk ook wel mijn voorkeur(en), maar ik zal in dit soort gevallen nooit in jury's of beoordelingscommissie gaan zitten.

3 opmerkingen:

  1. Op menig weblog reageerde ik als volgt;
    ''Dat is al lang bekend man, dat wordt Coen Peppelenbos en als die niet wil Joost Oomen!''
    Karel ten Haaf reageerde hierop dat hij zich niet zou opgeven en de heer C. Peppelenbos gaf als reactie ''Ik doe niet eens mee man.''
    Joost Oomen echter gaf te kennen ''Nou, dan kan ik aan de slag met mijn aanmelding.'' Hetgeen door zijn uitgever Anton Scheepstra ''leuk gevonden werd''. Het is tenslotte zo dat, zolang J.Oomen nog in de stad verblijft er aan hem verdient kan worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ah, goedemiddag heer Landkroon, leuk dat u meeleest.
    Maar kijk: dit is nou wel wat ik bedoel met gekrakeel. De procedure vindt achter gesloten deuren plaats en er is nog helemaal niks bekend of voorgekookt.

    En natuurlijk heb ik mijn eigen voorkeuren (u misschien ook?). Ik zou het mooi vinden als de jury weer eens een dichter zou kiezen van wie de poëzie ook buiten de stad Groningen iets zegt. Dan zie ik drie zeer geschikte kandidaten. Maar ja: ik zit dus niet in de jury en zal ook nooit (gezien mijn belangen, die open en bloot duidelijk zijn) in zo'n jury willen zitten.

    Intussen wens ik de jury veel wijsheid en wens ik de stad een goede nieuwe stadsdichter. En ikzelf zal dan alvast gaan nadenken over een bestemming van het vele geld dat ik klaarblijkelijk met poëzie ga verdienen. Ik hoop dat u dan wel op dat punt voorspellende gaven heeft.

    Vriendelijke groet,
    Anton Scheepstra

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als collega-uitgeversknecht zou ik willen zeggen: zet hem op Joost!

    BeantwoordenVerwijderen