De zwarte mannen in de Langeleegte

Eigenlijk komt het allemaal door Herman Sandman. In zijn verhalenbundel De lange leegte plaatste hij een verhaal 'De dag dat ik supporter van Veendam werd'. Dan moet je je natuurlijk ook naar de wedstrijden van SC Veendam. Sandman vond bekenden op z'n weg die er ook wel eens bij wilden zijn. Een zanger, mede-schrijvers, een ex-cultuurwethouder, een bibliothecaris en zo nog wat mensen met een bepaalde intellectuele uitstraling. De i-side dus. De zwarte mannen werden ze al snel genoemd en geroemd. De bezoeken begonnen op de familietribune, inmiddels zit het gezelschap op uitnodiging van het bestuur op de eretribune.

Dat wilde ik ook wel eens meemaken. Gister was de laatste kan (want de laatste thuiswedstrijd van het seizoen, en misschien wel de laatste ooit van Veendam). Dus op naar de Langeleegte. Voor het eerst in 40 jaar weer eens naar een voetbalwedstrijd. En Herman Sandman was er dit keer niet eens bij; griepje.


Voor het voetballen ben ik niet gewonnen, maar ik heb we een bijzondere avond gehad. Vandaag las ik het wedstrijdverslag in de krant en dacht: o, is het zo geweest? Ik heb meer in verbazing rondgekeken. De drie (!) meegereisde supporters van de tegenpartij opgesloten in een hooligan-bestendig vak met een tiental suppoosten er omheen, de literaire mogelijkheden die ik zag met al die digitale reclameborden, het feit dat iedereen onmiddellijk na het eindsignaal de tribune verliet (terwijl er nog een huldiging kwam) en heel veel meer

Hoe dan ook: de zwarte mannen zijn leuk en gezellig, al zijn dat natuurlijk geen woorden die zwarte mannen gebruiken. Volg vooral het blog (ook te vinden in de rechter kolom van dit blog). Met de verhalen van zwarte man Bill, zwarte man Rob, zwarte man Jaap, zwarte man Douwe, zwarte man Lupko, zwarte man André, zwarte man Peter en binnenkort ook eentje van zwarte man Anton...

Intussen vecht de SC Veendam hard voor haar overleven. Aan de energieke directeur zal het niet liggen, die sloeg zelfs een uitnodiging voor De Wereld Draait Door af, dus die heeft karakter. En het zal ook niet aan mensen als Dick Heuvelman liggen. Hij startte deze actie. Zo kan iedereen zijn of haar steentje bijdragen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten