Terugblik tijd aan het Boterdiep

Vandaag heb ik de sleutels van Boterdiep 117 ingeleverd. Dat is dan bijna tien jaar lang de plaats geweest waar Uitgeverij Passage zetelde. Er zijn wel redenen om daar nu weg te gaan, maar die vertel ik zo wel. Eerste maar even een beeldoverzicht van de vele activiteiten die Uitgeverij Passage in Het Paleis organiseerde (en dan is dit overzicht nog niet eens compleet)

1. En dan beginnen we met de mooiste foto: (en klik steeds op de link voor het uitgebreide bericht)

Passage etentje, 3 juni 2011

2. Boekpresentaties van Uitgeverij Passage in de Erlenmeyerzaal:

Fietsen met Bob Dylan, 18 oktober 2009


Herenboer, 22 januari 2011

Laatste reis, 19 februari 2012

Here weg, 15 juni 2012

Zeven vette jaren in de zorg, 31 oktober 2012


3. Evenementen op kantoor:


Presentatie Zieteratuur met o.a. Gerrit Krol, 14 maart 2010


Herman Sandman leest voor, 14 februari 2011

Lupko Ellen signeert,  14 maart 2011

Renée Luth op Roze Zondag, 3 juli 2011

Marcel Möring interviewt Paul Gellings (onder aanwezigheid van Rutger Kopland), 30 oktober 2011


Daniël Dee leest voor, 30 januari 2012

Brainstormsessie met lunch, 17 april 2012


Appie Alberts op bezoek, 15 september 2013

Interview met Paul Gellings, 13 mei 2013

Speciale auteursfoto, 13 juni 2013

Prijsuitreiking Indiebookday, 24 maart 2014


4. En verder
Kijk maar bij Eindejaarsshow, Paleis Revu, Privé bij Passage en Boekenweekproject voor nog meer activiteiten die we deden aan het Boterdiep.


Kortom: heel veel mooie dingen gedaan daar. Maar wat natuurlijk in dit overzicht opvalt, is dat al deze activiteiten dateren van de beginperiode van Het Paleis. Op een gegeven moment raakte de schwung eruit, er kwam een nieuw bestuur met andere prioriteiten en veel kunstenaars vonden het toch wel ingewikkeld om ook open te gaan voor een Culturele Zondag. Zelf zat ik met een aantal andere enthousiastelingen in de programacommissie, maar toe die geen afspraak kreeg bij het nieuwe bestuur heeft die zichzelf maar opgeheven. Het resultaat kan iedereen aanschouwen: culturele evenementen zijn er in Het Paleis nauwelijks meer. De horeca verhuurt de ruimtes nu voor vergaderingen en trouwerijen. Daarmee verdween voor de uitgeverij de meerwaarde van het resideren in zo'n pand. Ik moest de huurperiode uitzitten, hoorde hoe negatief men in de stad sprak over Het Paleis, en hield me maar wat gedeisd (de uitgeverij zat niet meer in Het Paleis, maar aan het Boterdiep). Ik zegde een dik jaar geleden de huur op. Wat ik wel wilde had ik wel duidelijk, dat ik dat in de binnenstad van Groningen kan gaan doen is een prachtige meevaller.
Nu dus verder in een zelfstandig pand aan de Sint Jansstraat. Vanaf juni beginnen daar de activiteiten. Hou die maar in de gaten; ik hoop je de komende jaren in het nieuwe onderkomen te zien.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten