Nieuw adres Uitgeverij Passage

Per 1 mei 2019 zit Uitgeverij Passage op een nieuw adres: Sint Jansstraat 15, 9712 JM  Groningen. Onze overige contactgegevens blijven hetzelfde.


In de Sint Jansstraat zal Uitgeverij Passage nog beter haar boeken kunnen presenteren. De maand mei gebruiken we om ons aldaar verder te installeren. Begin juni (in de week voor pinkster) komt er een officiële opening. Ook daarna gaat de uitgeverij elke vrijdagmiddag open voor het publiek. We hebben ook plannen voor verdere activiteiten in het pand. Volg ons voor meer nieuws (vul je mailadres rechtsonder in, en krijg automatisch bericht van nieuwtjes op dit blog).

Voor boekenvakkers: lees ook het artikel in Boekblad.

1 opmerking:

  1. Dit staat er trouwens in het artikel van Boekblad:

    Uitgeverij Passage gaat verhuizen


    Uitgeverij Passage verhuist in mei naar een klein winkelpandje in de binnenstad van Groningen. Uitgever Anton Scheepstra hoopt de zichtbaarheid van zijn uitgeverij en vooral de boeken die hij uitgeeft te vergroten.


    Uitgeverij Passage huist nu nog op de eerste verdieping van een bedrijfsverzamelgebouw aan het Boterdiep. In mei verhuist hij naar de Sint Jansstraat 15 in het centrum van de stad, waar hij een voormalige winkel betrekt. ‘Het idee is de zichtbaarheid van de uitgeverij en natuurlijk vooral de boeken te vergroten. De Sint Jansstraat is geen hoofdwinkelstraat, maar er komen toch behoorlijk wat passanten langs.’

    Het is niet de bedoeling om elke dag de winkel open te doen, vertelt Scheepstra. ‘Ik heb een goede samenwerking met de boekhandels in Groningen, mijn boeken liggen altijd op een mooie plek in de winkels. Ik hoop dat de boekhandels juist meer gaan verkopen als de boeken ook in de Sint Jansstraat goed zichtbaar zijn. Het nieuwe pand stelt mij wel in staat af en toe activiteiten te organiseren. Het idee is nu om elke vrijdagmiddag open te gaan, zodat mensen met vragen of ideeën gemakkelijk kunnen binnenvallen.’

    Scheepstra vertelt geïnspireerd te zijn door een bezoek aan Parijs van enkele jaren geleden. ‘Dit idee is niet uit nood geboren. Over aandacht voor mijn boeken en over de verkoopcijfers heb ik niets te klagen. Maar in Parijs heb ik verschillende etalages van uitgeverijen gezien, die alleen tot doel hadden te laten zien wat zij uitbrengen. Het is een mooie manier om interesse op te wekken.’

    Daarbij wordt hij natuurlijk geholpen door de veranderende manier van winkelen, weet hij. ‘Mensen komen niet meer voor een enkele boodschap naar de stad. Ze komen soms van heinde en verre en blijven dan de hele dag. Het is een vorm van recreëren. Sommige winkels hebben het daardoor moeilijk. Er komt veel horeca voor terug. Laatst heeft ook een koekjesfabriek die ergens op een industrieterrein buiten de stad zit, een winkel geopend waar alleen macarons worden verkocht, in alle kleuren van de regenboog.’

    Later dit jaar gaat de Sint Jansstraat in het kader van de herinrichting van het centrum op de schop en wordt het een wandelgebied. ‘Dan wordt de straat nog aantrekkelijker. De locatie is heel goed, tegenover het provinciehuis. Het Grafisch Museum zit ook in de straat. Ik heb er heel veel zin in, ik merk dat ik veel nieuwe ideeën krijg over wat ik in het nieuwe pand wil gaan doen.’

    BeantwoordenVerwijderen