Boekblad over Eindejaarsshow

Boekblad, het tijdschrift voor het boekenvak, interviewde mij over de Eindejaarsshow (zij hebben het zelfs over een Eindejaarsgala) en vroegen en passant naar mijn recente ervaringen als uitgever: http://www.boekblad.nl/passage-houdt-voor-derde-keer-eindejaarsgala.223755.lynkx



Dit is de tekst van dat interview:

Passage houdt voor derde keer eindejaarsgala
(door Enno de Wit)

Uitgeverij Passage sluit voor de derde keer het jaar af met een eindejaarsgala, waarop auteurs die in 2013 een nieuwe titel het licht deden dien korte voordrachten houden. Uitgever Anton Scheepstra liet zich daarvoor inspireren door de Berlijnse Lesebühnen.

Van de tien auteurs die in 2013 bij Passage een literaire titel publiceerden geven er op 23 december zeven acte de présence met korte voordrachten. Scheepstra doet dat naar voorbeeld van de Berlijnse Lesebühnen: ‘Ik zag daar dat een programma met meerdere schrijvers die kort iets voorlezen een succes kan worden.’

Daarmee zet de uitgeverij een traditie voort die drie jaar geleden begon. Passage was verhuisd naar een cultureel bedrijfsverzamelgebouw, waar Scheepstra gebruik kan maken van een theaterzaal. Daar zet hij een boekentafel neer, er is een bar, en de bijeenkomst wordt afgesloten door een dj. Een eenvoudige formule, die goed werkt. De honderd beschikbare kaarten gingen de voorgaande edities vrijwel allemaal van de hand en ook dit jaar loopt de verkoop goed.

Het past ook in een andere traditie van Passage, dat zich als uitgeverij door de jaren heen altijd heeft laten zien op literaire evenementen. Ook afgelopen jaar hebben schrijvers uit Scheepstra’s stal op vrijwel alle literaire festivals gestaan. Goed voor de zichtbaarheid van het fonds, en voor de onderlinge saamhorigheid. ‘Veel van onze schrijvers bezoeken de boekpresentaties van hun Passage-collega’s. We zijn een soort familie.’

Passage heeft een goed jaar achter de rug, waarin meer boeken werden verkocht dan het tegenvallende 2012. Toch maakt Scheepstra zich zorgen: ‘De meeste boekhandels laten het afweten. In de tijd voordat er internet was gebeurde het wel eens dat een klant die een boek niet in de boekhandel vond rechtstreeks met de uitgeverij belde. Nu alles bij CB ligt zou je denken dat dat niet meer voorkwam, maar het gebeurt opnieuw. Vooral winkels uit ketens als Bruna, Ako, Read Shop en Blz. verkopen vaker nee, terwijl een titel gewoon bij CB besteld kan worden. Ik begrijp daar niets van. Het is wel lastig, want vooral op het platteland zijn veel zelfstandige boekhandels naar zo’n keten overgestapt. Het lukt onze vertegenwoordigers ook niet meer om titels breed uit te zetten.’

De oplossing ziet Scheepstra deels in het via eigen activiteiten verkopen van boeken: ‘Maar het doet wel pijn. Ik kom graag in een goede boekhandel. We hebben samen met de boekhandel ook een paar grote presentaties gehad. Ik wil graag met ze blijven samenwerken, maar als ze niet meer inkopen zal ik iets moeten verzinnen. Misschien dat we buiten de aanbiedingen aan gaan bieden.’ De aanbiedingsfolder heeft al een afslankbeurt ondergaan, de investering daarin woog niet meer op tegen de opbrengst.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten