Dit is de tekst van dat interview:
Passage houdt voor derde
keer eindejaarsgala
(door Enno de Wit)
Uitgeverij Passage sluit
voor de derde keer het jaar af met een eindejaarsgala, waarop auteurs die in
2013 een nieuwe titel het licht deden dien korte voordrachten houden. Uitgever
Anton Scheepstra liet zich daarvoor inspireren door de Berlijnse Lesebühnen.
Van de tien auteurs die
in 2013 bij Passage een literaire titel publiceerden geven er op 23 december
zeven acte de présence met korte voordrachten. Scheepstra doet dat naar
voorbeeld van de Berlijnse Lesebühnen: ‘Ik zag daar dat een programma met
meerdere schrijvers die kort iets voorlezen een succes kan worden.’
Daarmee zet de uitgeverij
een traditie voort die drie jaar geleden begon. Passage was verhuisd naar een
cultureel bedrijfsverzamelgebouw, waar Scheepstra gebruik kan maken van een
theaterzaal. Daar zet hij een boekentafel neer, er is een bar, en de
bijeenkomst wordt afgesloten door een dj. Een eenvoudige formule, die goed
werkt. De honderd beschikbare kaarten gingen de voorgaande edities vrijwel allemaal
van de hand en ook dit jaar loopt de verkoop goed.
Het past ook in een
andere traditie van Passage, dat zich als uitgeverij door de jaren heen altijd
heeft laten zien op literaire evenementen. Ook afgelopen jaar hebben schrijvers
uit Scheepstra’s stal op vrijwel alle literaire festivals gestaan. Goed voor de
zichtbaarheid van het fonds, en voor de onderlinge saamhorigheid. ‘Veel van
onze schrijvers bezoeken de boekpresentaties van hun Passage-collega’s. We zijn
een soort familie.’
Passage heeft een goed
jaar achter de rug, waarin meer boeken werden verkocht dan het tegenvallende
2012. Toch maakt Scheepstra zich zorgen: ‘De meeste boekhandels laten het
afweten. In de tijd voordat er internet was gebeurde het wel eens dat een klant
die een boek niet in de boekhandel vond rechtstreeks met de uitgeverij belde.
Nu alles bij CB ligt zou je denken dat dat niet meer voorkwam, maar het gebeurt
opnieuw. Vooral winkels uit ketens als Bruna, Ako, Read Shop en Blz. verkopen
vaker nee, terwijl een titel gewoon bij CB besteld kan worden. Ik begrijp daar
niets van. Het is wel lastig, want vooral op het platteland zijn veel
zelfstandige boekhandels naar zo’n keten overgestapt. Het lukt onze
vertegenwoordigers ook niet meer om titels breed uit te zetten.’
De oplossing ziet
Scheepstra deels in het via eigen activiteiten verkopen van boeken: ‘Maar het
doet wel pijn. Ik kom graag in een goede boekhandel. We hebben samen met de
boekhandel ook een paar grote presentaties gehad. Ik wil graag met ze blijven
samenwerken, maar als ze niet meer inkopen zal ik iets moeten verzinnen.
Misschien dat we buiten de aanbiedingen aan gaan bieden.’ De aanbiedingsfolder
heeft al een afslankbeurt ondergaan, de investering daarin woog niet meer op
tegen de opbrengst.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten