Bill signeert voor Udo

Ach ja, Udo Lindenberg. In de tijd dat Duitse muziek, laat staan Duitstalige muziek, nou niet bepaald in de mode was, was er gelukkig nog Udo Lindenberg. Een heuze rocker die toen al liet zien dat er uit Duitsland ook goede moderne muziek kan komen.

Die Udo Lindenberg speelt een onverwachte rol in Captain Liefie. Schrijver Bill Mensema heeft het altijd over rockmuziek in zijn boeken, van Bob Dylan tot obscure Amerikaanse ondergrondbandjes. Verrassend toch wel een beetje dat dat in Captain Liefie dan Udo is. En daarnaast ook de gitarist van Udo Lindenberg, die zich - die gitarist dus - later tot vrouw liet tranformeren. Die vrouw speelt dan weer een grote rol in de roman. Carola Kretschmer heet ze. De vertaler heeft haar nu het manuscript in het Duits laten lezen en meldde ons dit:
Beste Bill, beste Anton,
ik heb net een telefoontje van Carola Kretschmer gehad. En die was positief en prettig. Ze vindt Captain Liefie een mooi verhaal. Ze heeft het hele boek in een keer gelezen en vond het verrassend wat er in de loop van het verhaal nog allemaal gebeurd. Met haar rol in de roman is ze dus tevreden. Ze vertelde nog dat ze vroeger nooit iets met groepies had maar dat geeft niets dat moet niet kloppen daar is er de "künstlerische Freiheit" van de schrijver.

Ze vroeg er ook nog of Udo Lindeberg het boek ook kent. Ik vertelde dat ik het niet aan hem heb gestuurd omdat ik niet zeker ben dat het hem bereikt. Carola ontmoet Udo zeker op de verjaardag van Udo. En ze vertelde dat Udo Nederlands kan lezen. Daar kwam me het idee haar een original uitgave van Captain Liefie te sturen. Deze kan ze dan aan Udo doorgeven. Dat vond ze een leuk idee. Dus kunnen jullie mij twee boeken sturen (ik vind dat ik dan ook een originele versie voor Carola kan mee sturen ook kan ze geen Nederlands lezen) .
Dat laten we ons geen twee keer zeggen. En daar maakt Bill Mensema dan met liefde gesigneerde exemplaren van:


Udo Lindenberg kan dus Nederlands lezen! We zijn benieuwd of we ooit nog wat horen van dit verjaardagscadeautje...

Captain Liefie is de jongste roman van Bill Mensema. Het is een roman over liefdesverdriet, grotendeels spelend aan boord van een binnenvaartschip dat de Eems afzakt. Eind juni verschijnt een verzamling muziekverhalen van de hand van Mensema. Titel: Rock 7.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten