Mijn poëziemarathon

Ik zal het maar bekennen: van alle poëziefestivals die ik ken vind ik de Poëziemarathon het meest geslaagd. Tjitse Hofman en zijn team weten zelf een mooi programma met urgente dichters op verschillende locaties neer te zetten, en daarnaast kan er op heel veel plekken in de stad Groningen van alles met poëzie gebeuren. Dat levert een totaal op dat zowel leuk is als kennismaking met poëzie als interessant voor de 'poëziekenner'.

Er gebeurt te veel om alles te kunnen zien, en toch is het programma niet overladen. Misschien ook wel omdat je je eigen keuze kunt maken. Onder de titel 'Mijn poëziemarathon' maak ik hier een verslagje van wat ik die dagen van dit poëziefestival gezien en meegemaakt heb.

Mijn keuze uit het programma begon zaterdag al: de avond rond de VSB-Poëzieprijs in Het Paleis. Dat was een mooie avond met Menno Wigman, Ester Naomi Perquin en Luuk Gruwez.
Woensdag eerst naar de Dichtclub in café Marleen geweest, zodat ik het begin van het avontuurlijke programma van de Gedignag in Vera niet meemaakte, maar wel spetterende optredens zag van Erik Jan Harmens, Irene Wiersma, Kira Wuck en (grootste verrassing) Sven Ratzke. De Gedignag is al jaren spraakmakend, maar trok ditmaal te weinig publiek. Hopelijk komt dat volgend jaar goed als de Poëziemarathon uitbreidt tot gedichtenweek en dit programmaonderdeel in het weekend geplaatst kan worden.

En nu komen de programmaonderdelen tijdens welke ik een fototoestel bij me had. Om te beginnen de poëtische rondleidingen van Paul Gellings in het Groninger Museum. De rondleiding bleek uitverkocht, dus sloot ik maar illegaal aan:



Paul Gellings bleek poëzie te hebben dit prachtig aansloot bij de tentoonstelling Nordic Art, zeker bij de interpretatie die Gellings gaf van verschillende schilderijen.
Ter compensatie van zoveel Nordic Art ging ik met een klein groepje daarna ook snel nog even een verdieping hoger de veel blijere tentoonstelling van Marc Bijl bekijken. Dat leverde deze foto's op:




Aan het einde van de middag hield boekhandel Scholtens + De Slegte (een van de grondleggers van de Poëziemarathon) 'Winkelpoëzie'. Joost Oomen had enkele vrienden uitgenodigd om er een flitsend programma neer te zetten:

Swinder

Karel ten haaf


Renée Luth

Kasper Peters


Joost Oomen zelf

's Avonds natuurlijk naar het Grand Theatre voor de Slotmanifestatie. Dat was een zeer geslaagde aflvering dit jaar. Mooie gedichten van Jean Pierre Rawie (breekbaar), Ted van Lieshout, Sylvie Marie en Philip Hoorne. En prachtige zang van Izaline Calister.
Velen kwamen natuurlijk voor de bekendmaking van de nieuwe stadsdichter. De overdracht ging wat rommelig. Eerst moest vertrekkend stadsdichter Stefan Nieuwenhuis zelf zijn dankspeech voorlezen. Dat klonk allemaal tenenkrommend de-veer-in-eigen-reet-steken. De zaal werd er stil van; je gunt een stadsdichter toch een beter afscheid. Maar die zaal kwam weer tot ontlading toen de dienstdoende wethouder de naam van de nieuwe stadsdichter bekend maakte: Joost Oomen.


Deze foto maakte ik snel van Joost Oomen om zijn benoeming tot stadsdichter via de sociale media meteen de wereld in te slingeren. Daar kwam een ongekend aantal reacties op.


Later op de avond kon nog deze foto gemaakt worden van de aanwezige (ex-)stadsdichters: Ronald Ohlsen, Joost Oomen, Rense Sinkgraven en Stefan Nieuwenhuis.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten