2e druk Het lied van ooievaar en dromedaris

Vandaag levert de drukker op zestien pallets de tweede druk van Het lied van ooievaar en dromedaris, de nieuwe roman van Anjet Daanje, bij het cb (centraal boekhuis). Daarvandaan worden de vele bestellingen dan met gezwinde spoed naar de boekhandel gedistribueerd. Dat betekent dat het boek eind deze week weer overal verkrijgbaar is.

De belangstelling is zo groot dat de uitgever ook meteen een derde druk heeft opgelegd. Die is dan op 10 augustus klaar. De kans is dan ook aanwezig dat kort daarvoor het boek weer even uitverkocht zal zijn. Dus wees er snel bij.

Dat de belangstellig zo groot is komt vanwege de kwaliteit van het boek en de enorme publiciteit daarover. Eerst regelde de uitgeverij een serie interviews met Anjet Daanje en vervolgens kwamen en komen de recensies los. Met name de bijzonder enthousiaste bespreking in NRC heeft heel veel lezers nieuwsgierig gemaakt naar Het lied van ooievaar en dromedaris

In de begeleidende nieuwsbrief van NRC benadrukte recensent Thomas de Veen zijn opgetogenheid nog extra:

Beste lezer,

Als ik één keer tijdens mijn werk als literatuurcriticus zes ballen kon geven, in plaats van de maximale vijf, deed ik het deze week. Aan Het lied van ooievaar en dromedaris van Anjet Daanje – een roman die me zo overweldigde dat ik er nog steeds een beetje van moet bijkomen. Een boek dat me nederig maakt: wat een geluk dat ik hierover mag schrijven! Terwijl ik nota bene De herinnerde soldaat, Daanjes vorige, al tot mijn lievelingsboeken reken. Ik heb nog nooit zo’n leeservaring gehad, en weet ook niet of ik ooit nog zo geïmponeerd zal raken door een boek.

Grote woorden – te groot? Ik heb er flink over geaarzeld, want tja: heb ik dan nog wel superlatieven over als ik volgend jaar, of volgende week, een nóg beter boek tegenkom? De conclusie was: dat vooruitzicht is onwaarschijnlijk. Ga maar na: een roman die bestaat uit elf novellen, die je meermalen midscheeps raakt, die wat je gewend bent van literatuur op losse schroeven zet, die tintelt van de literaire durf en die je waarlijk nieuwe ideeën aan de hand doet – dat maak je zelden mee. Misschien maar één keer.

Goed weekend!

2 opmerkingen:

  1. Kan ik het boek bij jou bestellen, Anton? Dank, Jane

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat mag, altijd welkom. Maar het boek ligt ook weer in grote stapels bij de boekhandel

    BeantwoordenVerwijderen