Recensies Het lied van ooievaar en dromedaris

Behalve de boekpresentatie doet Anjet Daanje geen verdere publieksactiviteiten rond haar nieuwe roman Het lied van ooievaar en dromedaris. Om de lezers toch nader kennis te laten maken met de schrijver en haar nieuwe werk deed ze wel verschillende interviews voor kranten. Zie de interviews met Anjet Daanje voor de links naar die artikelen. En lees voor verdere achtergronden vooral ook de website van Anjet Daanje.

Erg belangrijk zijn ook de recensies van Het lied van ooievaar en dromedaris en die beginnen nu te komen. Die verzamelen we in dit bericht, dat dus steeds bij het verschijnen van een nieuwe recensie aangevuld gaat worden.

"Wie Het lied van ooievaar en dromedaris leest wordt geheid van z’n sokken geblazen. Het is een duizelingwekkend rijke roman waarin Daanje haar ongekende verbeeldingskracht toont." Het interview in de de VPRO-gids was meteen ook een bespreking van de roman. Lees dat artikel.

"Hiermee heb je eigenlijk elf goede boeken gelezen. Anjet Daanje levert opnieuw een fenomenale schrijfprestatie" Zegt deze recensie in het Friesch Dagblad: 



Vijf sterren krijgt Het lied van ooievaar en dromedaris in de gemeenschappelijk recensie van Dagblad van het Noorden & Leeuwarder Courant. "Anjet Daanje linkt op een ingenieuze manier verhalen aan elkaar in megawerk 'Het lied van ooievaar en dromedaris', kandidaat voor alle shortlisten," zegt de recensent in dit artikel.
Deze recensie verschijnt een tijdje later ook op Tzum


In Nieuwsweekend op Radio 1 op zaterdag 18 juni 2022 het volgende
Over Dijende gronden: "Anjet Daanjes gedichten hebben een ongelofelijke, ontwapenende oprechtheid." 
Over Het lied van ooievaar en dromedaris: "Geniaal, toegankelijk geschreven, ongelofelijk spannend en meeslepend, je verveelt je geen seconde."


Op 24 juni stond de recensie in NRC. Op de voorpagina van het katern aangekondigd met 'Het genie van Anjet Daanje - De Groningse schrijfster kom met een overweldigende roman'. Thomas de Veen voegde er op Twitter aan toe:  'Als ik voor één keer zes ballen kon geven, deed ik het.'


In de nieuwsbrief begeleidde Thomas de Veen deze recensie met het volgende:

Beste lezer,

Als ik één keer tijdens mijn werk als literatuurcriticus zes ballen kon geven, in plaats van de maximale vijf, deed ik het deze week. Aan Het lied van ooievaar en dromedaris van Anjet Daanje – een roman die me zo overweldigde dat ik er nog steeds een beetje van moet bijkomen. Een boek dat me nederig maakt: wat een geluk dat ik hierover mag schrijven! Terwijl ik nota bene De herinnerde soldaat, Daanjes vorige, al tot mijn lievelingsboeken reken. Ik heb nog nooit zo’n leeservaring gehad, en weet ook niet of ik ooit nog zo geïmponeerd zal raken door een boek.

Grote woorden – te groot? Ik heb er flink over geaarzeld, want tja: heb ik dan nog wel superlatieven over als ik volgend jaar, of volgende week, een nóg beter boek tegenkom? De conclusie was: dat vooruitzicht is onwaarschijnlijk. Ga maar na: een roman die bestaat uit elf novellen, die je meermalen midscheeps raakt, die wat je gewend bent van literatuur op losse schroeven zet, die tintelt van de literaire durf en die je waarlijk nieuwe ideeën aan de hand doet – dat maak je zelden mee. Misschien maar één keer.

Goed weekend!

 In De Groene Amsterdammer schrijft Maaike Meijer een ongekende lange recensie over het boek.
Het lied van ooievaar en dromedaris is groots, monumentaal van opzet, erudiet, overvloeiend van schitterende verhalen.

Lees de recensie Verhalen die van heel ver komen .


Ook De Standaard in Vlaanderen recenseerde het boek. Ook daar veel enthousiasme en vijf sterren: lees Alles op losse schroeven.


Ook in de NCRV gids lezen we een enthousiaste recensie, ook weer vijf sterren.


Een uitgebreide bespreking komt van Dietske Geerlings. 'Het komt niet vaak voor dat een literair werk zo compleet is: cerebraal, diepzinnig en sensitief, ' zegt zij. Lees Een meesterlijke zoektocht naar verloren tijd


"Een ongekend goed boek," zegt Bazarow in deze bespreking


De Lezers des Vaderlands besprak het machtsvertoon van het boek in dit filmpje.


"Voor mij het beste boek van de afgelopen twaalf maanden," zegt Pieter Feller op Boekenbijlage in zijn bespreking Een fantastisch boek.


"Een mesterwerk van verbeelding,' noemt Michiel Cox de roman in zijn uitgebreide bespeking op De Reactor. Lees Biografie van een mythe.


In oktober kwam Humo met deze recensie. 'Anjet Daanje schrijft zonder haast en heel precies, maar houdt de aandacht vast met haar gracieuze, serene stijl, zoals de lijkenverzorgster uit het eerste hoofdstuk kalm maar trefzeker de doden wast.'


De Lage landen heeft een uitgebreide recensie en noemt het een boek waarin ambitie en vermogen en schrijflol elkaar tot grote hoogten opzwepen.. Lees het in 'Anjet Daanje wint de Boekenbon Literatuurprijs met ‘Het lied van ooievaar en dromedaris’


'Dit is waarschijnlijk een van de beste boeken die je ooit las,' concludeert het Humanstisch Verbond België in deze recensie.


Ook op Goodreads verschijnen recensies (en kun je ook je eigen bespreking van Het lied van ooievaar en dromedaris kwijt). De eerst die daar wat schreef was Anne Bergsma, de man die Anjet Daanje bij de boekpresentatie heeft geïnterviewd. Vlak voor die presentatie schreef hij daar:
Een caleidoscopisch meesterwerk. Vanavond, 12 mei 2022, ga ik met de schrijfster in gesprek over haar boek. Ik voel me bevoorrecht dat ik het voor verschijnen al mocht lezen. Voor de prijs van een mooi gebonden boek krijgt de lezer elf meeslepende en spannende en soms ronduit bizarre verhalen. Deze verhalen worden samen gehouden door de bij aanvang van het boek reeds gestorven hoofdpersoon, een Britse schrijfster, Eliza May Drayden. Het lijkt me sterk dat ik dit jaar een indringender en boeiender roman zal lezen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten