Dit was Club Proza

Gisteravond vond in de Kroeg van Klaas in Groningen de laatste aflevering van Club Proza plaats. De deelnemers zitten weliswaar barstensvol nieuwe plannen en daar gaan we zeker meer over horen, maar gister was er even plek voor terugkijken en weemoed.

Bill Mensema sloot Club Proza af met onderstaande tekst:



Club Proza

Aan alles komt een einde. Ook aan Club Proza, donderdagavond 21 februari 2019 voor de allerlaatste keer in de Kroeg Van Klaas.

Zo’n zes jaar geleden bedachten uitgever Anton Scheepstra & journalist/columnist Herman Sandman de Prozaclub in mijn auto, op een donkere zondagavond in de polder, nadat we samen met Meindert Talma in een Utrechts café zeer succesvol hadden voorgedragen in het kader van de Culturele Week.

In het Groninger café Marleen werd het plan nog eens doorgenomen met Marleen Vermooten, die de Songclub & de Dichtclub al maandelijks op haar agenda had staan. De Prozaclub zou bestaan uit de vier vaste leden Meindert Talma, Herman Sandman, journaliste/columniste Rosa Timmer & ikzelf. Dat wij vieren de beste voordragers in de stad waren was wel duidelijk. In ieder geval voor onszelf. Waarom zouden we anderen op ons podium toelaten? Nee, daar zou het bij blijven.

Met enige media-aandacht ging de Prozaclub voortvarend van start, maar er waren ook snel discussies. Wat te doen als iemand verhinderd was? De journalisten onder ons hadden steeds vaker de pieper op zak. Ook werden we het niet eens over de lengte van een voordracht & de vraag of het niet beter was om toch ook anderen toe te laten. 

Ondertussen bouwde Marleen een katheder voor ons. Ik was er zeer blij mee, want ik hou er niet van om voor te dragen met papieren in de hand, plus dat ik dan minder makkelijk mijn buik kan verdoezelen. Het bouwwerk van Marleen hield stand & we gebruiken het nog steeds.

De eerste van ons die het niet langer kon bolwerken naast haar dagelijkse werkzaamheden was Rosa. Vanaf toen werkten we met gasten, zoals schrijver Ronald Ohlsen die ook een begenadigd spreker is, & ene Tjitske Zuiderbaan. Ik had geen idee wie zij was, maar ze verscheen die eerste avond in het café met maar liefst veertig vrienden & vriendinnen, die ze daarvoor nog gefêteerd had op een maaltijd bij haar thuis. 

Qua schrijven zat ik op dat moment vast. Het was nog voordat ik aan mijn magnum opus ‘Boem!’ zou beginnen. In die dagen probeerde ik diverse dingetjes uit, waaronder een ludiek verhaal over seks onder een wel erg rumoerige ventilator die vlak voor het hoogtepunt kapot gaat. Maar in plaats van de gebruikelijke tien bezoekers werd ik die avond geconfronteerd met een volle zaal vrienden & vriendinnen van Tjitske. Ik had niets anders bij me, dus ik was de sigaar, ik moest nu juist dat seksverhaal voordragen, waarbij de mensen in het publiek mij met grote ogen aanstaarden, aangezien ik natuurlijk alles ben behalve een bonafide seksgod.

Achteraf zat ik met schrijver Hubert Klaver mijn ellende weg te drinken op het buitenplaatsje achter het café, toen ik weer naar binnen werd geroepen. Meindert & Herman stelden voor om Tjitske vast lid te maken van de Prozaclub, waar immers nog niet eerder zoveel bezoekers waren geweest.

Begin 2015 stierf Jan Strikwerda, de partner van Marleen. Het was een treurige gebeurtenis die we al een tijd zagen aankomen. Dat luidde ook het einde in van café Marleen, maar niet nadat Marleen al haar evenementen in de Kroeg Van Klaas had ondergebracht, waar ze zelf ook weer achter de bar zou gaan staan. 

Herman deed nog even mee op de nieuwe locatie, maar moest uiteindelijk wegens tijdgebrek opzeggen. Waarop ik José Cutileiro, die al een paar maal bij ons te gast was geweest, naar binnen loodste. 

José & ik kennen elkaar al een eeuwigheid van gezicht, we bezochten vroeger dezelfde concerten & we zaten allebei in rock bands, maar we begonnen pas echt met elkaar te praten op een zondagmiddag in het Noorderplantsoen toen hij me vertelde mijn tweede boek ‘Fietsen Met Bob Dylan’ te hebben gelezen. Voorzichtig hengelde ik naar zijn mening erover. Dat viel alleszins mee & uiteindelijk hadden we natuurlijk erg veel gemeen. 

Nadat ook Meindert ermee stopte om verder te gaan met zijn eigen show in de Kroeg Van Klaas, ging de boel op de schop. José kwam met het idee om elke avond met een etymologische rubriek te starten. Ook werden José & ik de wisselende presentators van de Prozaclub. Daarvoor was er nooit een presentator geweest om alles aan elkaar te praten.

Soms leek het een zootje, soms wilden we er allemaal wel de brui aan geven, maar dan werd het weer zo’n glorieuze avond, met goede verhalen & veel drank & nog meer gezelligheid, waardoor de Prozaclub het wel weer een tijdje kon volhouden. 

Op den duur werden we aangevuld door Lieke Hofman & Leonieke Toering, waardoor we toch weer een vaste kern hadden om mee te opereren. 

Ook werd de naam gewijzigd in Club Proza, probeerden we iets met een e-magazine & schreven we om de beurt een maandelijkse aflevering voor een thriller die we Cliffhanger noemden, waarbij we het de volgende schrijver steeds weer zo lastig mogelijk probeerden te maken.

In Club Proza zitten niet zomaar wat mensen. Dat was vroeger niet zo, dat is nog steeds niet zo. Het zijn allemaal schrijvers die echt wel wat kunnen. Soms willen ze dat niet weten, beschouwen ze zichzelf als goedwillende amateurs, maar ik weet dondersgoed dat het echte schrijvers zijn. 

Ik heb het geluk gehad om op Club Proza dingen te mogen horen die me diep geraakt hebben. Zoals het Captain Beefheart verhaal van José, over een concert in 1980 in een zaal in Roden van de legendarische muzikant waar ik ook bij was & waar ik Rob – de Han uit mijn boeken – voor het eerst tegenkwam. Het was ook de avond dat net bekend was geworden dat Ronald Reagan de Amerikaanse presidentsverkiezingen had gewonnen. Wij waren daar allemaal nog in shock over, maar Captain Beefheart wist het gemeenschappelijke ongeloof meesterlijk te verwoorden die avond, net zoals José dat moment perfect naar boven wist te halen in zijn verhaal & vooral in zijn voordracht. 

Lieke is de miniaturist van ons, bij haar doet elk woord ertoe, ze is daar erg precies in. Wat leidt tot prachtige composities, die vaak op één bladzijde geschreven zijn. Eens ging zij verder, werkte ze door totdat ze drie bladzijden had. Het was een somber verhaal over populisme in de toekomst, met executies op de Grote Markt. Ik ben optimistischer dan Lieke, maar ik kon haar goed volgen & was al snel binnen in het verhaal, waar de finale me bij de keel greep.

Leonieke was nog maar net lid van Club Proza, of ze was zwanger. Vanzelfsprekend zouden een paar bijdragen daarover gaan. Zo was er eentje over wat aanstaande ouders zoal moeten doen qua voorbereiding & training voor het moment van bevallen. We zaten allemaal op het puntje van onze stoel. Want Leonieke begon al schrijvende te zien waar het allemaal echt om draaide & wat zij werkelijk van haar partner Eric verwachtte. Zo nu & dan maakt je het mee: een verhaal waarin de schrijver al doende een kern van het bestaan weet op te graven. 

In het laatste jaar kwam Jirke Poetijn de gelederen versterken. Al snel & terecht werd zij een publieksfavoriet. Een vloeiende pen & een geëngageerde voordracht werken natuurlijk altijd goed, maar wat ikzelf het leukste vind is dat Jirke durft te experimenteren. Je weet nooit wat ze nu weer gaat doen & dat is mooi.

& dan was er natuurlijk altijd weer onze Tjitske. Er kwamen steeds minder vrienden & vriendinnen mee, maar zelf ging zij dieper & dieper, legde ze stukken van zichzelf bloot die de meeste mensen angstvallig verborgen zouden houden. Soms was het zo heftig dat je er tranen van in de ogen kreeg, dat je niets anders wou dan even je arm om haar schouders leggen, soms bleef het daarna even stil.     

Nu blijft het voor altijd stil, want Club Proza is klaar. Het is over & uit. Ik ben dankbaar dat ik er deel van heb mogen zijn, ik heb hier geweldige schrijvers gehoord & mooie momenten beleefd. Dat we niet helemaal stoppen & dat het ook allemaal niet zo definitief is als ik nu doe voorkomen, geeft hoop & dat klopt ook wel. Toch is Club Proza zoals we het nu kennen voorbij. Dat is niet erg. Alles heeft nu eenmaal zijn tijd.

© Bill Mensema

Geen opmerkingen:

Een reactie posten