Alumnus schrijft (2): Rosa Timmer

De Rijksuniversiteit Groningen viert dit jaar haar vierhonderdste verjaardag. Om dit lustrum te vieren zijn er allerlei activiteiten en festiviteiten in de stad; Uitgeverij Passage viert dit feestje graag mee. Een flink aantal schrijvers uit het fonds van de uitgeverij heeft namelijk jarenlang aan de RUG gestudeerd - de universiteit speelt in sommige van hun boeken een grote rol. Genoeg reden dus om onze alumni te bestoken met vier vlijmscherpe vragen. Ditmaal is Rosa Timmer, auteur van de bundels Allemansvriend en Bikiniseizoen, en de novelle Vrije ruimte, aan de beurt.



1.         Waarom zou een alumnus jouw boeken moeten gaan lezen?

Mijn boeken gaan over het studentenleven, ik denk dat veel studenten en alumni zich zullen herkennen in wat ik als argeloze student allemaal mee heb gemaakt. Het beruchte ijsblokjesspel in Cleopatra, de stress van hertentamens, scriptieangst, talloze studentendates en noem het maar op. Voor de mensen die alweer wat andere interesses hebben is het ook leuk, mijn laatste boek Bikiniseizoen en andere sores van de moderne vrouw gaat over afstuderen, samenwonen en de ware liefde. 

2.         Het thema van het lustrum is For Infinity. Is jouw werk voor eeuwig?

Haha, voor eeuwig? Het blijft voor altijd een document van hoe de studententijd in van 2005 tot 2013 (ja, zolang heb ik gestudeerd) was. Sommige dingen zullen erg veranderen, andere zaken uit het studentenleven zullen altijd hetzelfde blijven. Zoals de feesten, het leren, het nooit een stuiver op zak hebben en het ongewisse van de toekomst.

3.         Wat hoop je dat iemand denkt wanneer hij/zij over vierhonderd jaar een boek van jou leest?

'Oooh ja, dat is ook zo!' En ik hoop dat je erom kunt lachen, want het zijn boekjes waarin ik mezelf compleet voor lul zet. Ik ken geen schaamte meer zo langzamerhand en dat komt mijn verhalen ten goede ;-).

4.         Eén van de pilaren van het lustrumfeest is ambitie. Wat zijn jouw ambities voor de toekomst?

Geld verdienen met schrijven. Dat doe ik nu als journalist bij Dagblad van het Noorden maar ik zou er geen bezwaar tegen hebben als ik me ooit kon richten op alleen boeken schrijven. Maar hey, ik ben nog geen zestig dus een beetje hard werken kan geen kwaad.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten