Een nieuw blog: Boterdiep 117

Het nieuws rond Uitgeverij Passage en haar auteurs, soms met uitstapje naar algemeen literair nieuws, verschijnt voortaan op dit weblog. Boterdiep 117 is het adres waarop Uitgeverij Passage gevestigd is, in Het Paleis te Groningen. Bovendien is Boterdiep 117 de titel van het eenmalige literaire tijdschrift, dat in het najaar van 2011 verscheen.


Eerder blogde ik op Boekenlezers-web-log. Nadat ik daar om redenden die maar niet duidelijk gecommuniceerd werden, weken lang geen berichten meer kon plaatsen, was de stap snel gemaakt om hier fris en met een schone lei aan een nieuw blog te beginnen.

Op Boekenlezers nodigde ik aanvankelijke lezers uit te reageren op de publicaties van Uitgeverij Passage. Maar gaandeweg verschoof het naar berichtgeving over het literaire leven in Groningen, inclusief de literaire agenda van de stad Groningen. Dat is niet meer nodig, daar is nu SLAG voor.

In de tussentijd heb ik ongelofelijk veel bijgedragen aan het literaire leven in Groningen (klinkt wat borstklopperihe, maar het moet maar eens gezegd worden). Ik was oprichter, voorzitter van het stichtingsbestuur en zelfs een tijdje coördinator van de Poëziemarathon. Ik zat vanaf het begin in het stichtingsbestuur van Dichters in de Prinsentuin. Ik heb me jarenlang sterk gemaakt voor structurele subsidiëring van de letterensector in Groningen. Er moest zelfs eerst beslissers overtuigd worden dat het normaal is schrijver en dichters voor een optreden te laten betalen. In 2009 leidde dit uiteindelijk tot oprichting van de Stichting Literaire Activiteiten Groningen (SLAG), die van start kon met structerele bijdragen. Letter & Stad (waarvan ik ook al redactielid was) ging ook op in SLAG. Al snel opperde ik het plan dat er naast de twee poëziefestival ook een prozafestival moest komen. Uit dit plan onstond Het Grote Gebeuren. Ik nam zitting in het stichtingsbestuur van SLAG en nam de achteraf gezien niet zo passende taak van penningmeester op me. Helaas ging het mis. Ik had al bijzonder veel moeite met de enorme hoeveelhieid tijd die ik er (onbezoldigd) instopte en de geringe waardering vanuit de redacties voor de plannen van Uitgeverij Passage en voor de kwaliteiten van haar auteurs. Toen daar ook nog eens in ietwat merkwaardige wij-zij-bewoordingen onheuse kritiek op het functioneren van het bestuur overheen kwam, nam ik staande die vergadering een beslissing: hier stop ik mee. Die avond voelde ik me bevrijd.

Want ondertussen had ik in die jaren heel veel andere literaire activiteiten georganiseerd. Ik was twee jaar lang coördinator van de Scrijversschool en organiseerde in die tijd wekeleijk een literaire avond onder de noemer Literar Lokaal. met onderdelen als de Word Slam en Dode Dichters Live. Ik organieerde in de Usva vijf seizoenen Proza Proeven, deed een paar maal een Boekenboot, en deed meer en meer op Groningen literair in de vaart der volkeren op te stomen.

Daar ben ik vanaf gestapt. Nu concentreer ik me op de vele boekpresentaties (dat moeten er in tien jaar tijd inmiddels ook al zo'n 200 zijn) en verschillende activiteiten in Het Paleis. Want daar zit ik heel goed. En dat blijft nu ook het adres van Uitgeverij Passage. Dus wordt dat ook de naam van het nieuw blog: Boterdiep 117. Met al het nieuws vanuit Uitgeverij Passage. En waar nodig van daarbuiten.

Met een fonds bijeengeschreven door zo'n 50 auteurs zul je veel van Uitgeverij Passage blijven horen.  In 2011 alleen al zo'n twintig boekpresentaties, vijf keer de Paleis Revue en acht keer een Culturele zondag, daarnaast nog optedens op vele literatuurfestivals in het gehele land: ik heb genoeg om over te schrijven.

Het enige voordeel van het uit de lucht raken van het oude boekenlezer-weblog was dat mensen mij nu persoonlijk kwamen vertellen dat ze de berichtjes misten. Ik hoop dat zij het hier weer willen lezen. Mij bevalt dit nieuwe blog vanaf de eerste dag in elk geval al beter!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten