Renée Luth en het afscheid van de burgemeester

Stadsdichter Renée Luth maakte niet alleen een gedicht bij het vertrek van burgemeester Peter den Oudsten, ze maakte er ook met behulp van tientallen stadjers een live-uitvoering van:



Voor wie het allemaal niet zo snel kan volgen, dit is de tekst van het gedicht:

Dit is onze plek
Groningen is inspirerend
Je voelt je dr eigenlijk meteen echt thuis
Het heeft iets dorps maar is toch een stad
Rust en chaos
Veel variatie
Diversiteit
Er is een plekje voor iedereen
Gezellig open te gek veerkrachtig onbegrensde Pronkjewail
Waar je naar terugkeert
Dit is onze plek
Het schilderachtig hoofdstation
De trein richting stad gaat met de tijd mee
Er is altijd wel iets te beleven
Dat vind ik wel schier
Dat je gelijk de schwung van de stad voelt
Dit is onze plek
Het Groninger museum
Toen ik die voor het eerst zag
De eerste zoen
Samen op de brug
Dat je daar alle bootjes voorbij ziet zwemmen
De grachten zingen met allemaal gejuich
Dit is onze plek
Vrijheid komt door de Folkingestraat
De stad in lopen
Dat vind ik fijn
Daar komt de hele wereld langs
Dat geeft de stad een bepaalde charme
En als ik in de stad ben
En mensen lopen door het Noorderplantsoen
Noorderzon festival
Heeft toch wel iets magisch
Bootje varen bij de vijvers
En de vogeltjes in de bomen
Alle studenten die daar in het plantsoen zitten
Je kan daar samen zijn
Ja het is wel gewoon gezellig
Dit is onze plek
En als ik in de stad ben
dansen en swingen de oude gebouwen
in de lichtjes op straat
Net als een kermis
Dit is onze plek
Het mooiste van deze stad vind ik de mensen
Dat er veel aardige mensen zijn
Het is wel heel vriendelijk
Onzettend lief
Dat iedereen daar lekker zichzelf kan zijn
Dat vind ik heel prettig
Ik vind Groningers echt schitterend volk
Dit is onze plek
In de stad
Lekker op de stoep met de hele buurt Buitenspelen
Rondlopen in de stad tot aan het centrum
Een soort doolhof van straatnamen
Heel veel hofjes en de Vismarkt
Voor een verse vis
De Herestraat
Dan ga je even winkelen
De Grote Markt met al die terrasjes
En lekker met een biertje
Dan zijn we zo met z’n allen
En zijn alle opties mogelijk
Dit is onze plek
Van overal fietsers
Jonge mensen
Studenten lijken op gierzwaluwen
Die vliegen door de kroegjes en de uitgaansgelegenheden
Dit is onze plek
Ik paradeer door de stad
Tot aan de Martinitoren
Den zugstoe d’olle d’olle grieze
Dat vind ik mooi aan Groningen
Een hele mooie oude plek
Die nog steeds nieuwe inzichten biedt
Niet alleen de stad maar ook de Ommelanden
Ten Boer , Haren
Met de oude kerkjes
Met de terpen
Ik ga hier nooit meer weg
Dit is onze plek
Renée Luth



Geen opmerkingen:

Een reactie posten