Vaderdag | sporters over hun vader

Nu vaderdag naderbij komt zijn de auteurs van het vers verschenen sportboek Goud, Ja nog eens in hun teksten gedoken. Ze vonden mooie quotes over wat de sporters over hun vader (en ouders) te melden hebben. Een goed moment om die op een rijtje te zetten. Goud Ja is immers ook een prachtig cadeau voor de sportieve vader.



Dit zeggen de sporters uit Goud, Ja over hun vader (of ouders):

Piet Fransen:
'Mijn vader voetbalde met Be Quick tegen Feyenoord en stond tegenover de beroemde Puck van Heel. Mijn vader was zo scheel als een kraai. Na de rust kwam Puck niet meer terug. Toen ze hem vroegen waarom, zei hij: 'Ik sta nu tegenover iemand... ik weet nooit welke kant die kerel op wil.'

Marianne Timmer:
'Mijn ouders waren niet echt topsporters, hoewel mijn moeder wel echt een actieve is. Mijn vader is nuchter en dat ben ik op zich ook. Ik ben echt een mixje van hen.'

'Ik heb niet zoveel met data. Ook niet met m'n vader. Ik heb elke dag, elke week wel zo'n momentje. Dan denk ik: hoe zal pa erover denken? Dat zijn mooie herdenkingsmomentjes.'

Lois Abbingh:
'Mijn ouders hebben elkaar ontmoet bij het handbal, net zoals Erik en ik.'

Sophie Polkamp:
'Mijn vader gaf mij het laatste zetje om gaan hockeyen. Hij was mijn grootste fan en miste vrijwel nooit een wedstrijd. Een dag na mijn laatste wedstrijd is hij overleden.'

Kim Polling:
'Niet opgeven. Dat is echt iets wat ik van mijn ouders heb meegekregen.'

Rutger Smith:
'Bij de Spelen van 2008 heeft mijn vader mij voor het laatst in actie gezien. In 2010 heb ik nog geprobeerd terug te komen. Juist voor mijn vader. Er waren goede periodes, maar het jojode teveel. Toen heb ik tegen mijn vader gezegd: ik ga niet naar het EK. Dat vond ik verschrikkelijk om te zeggen. Mijn vader zei: "Maakt niet uit, zorg ervoor dat je weer terugkomt!"'

Renate Groenewold :
'Als je iets in je kop hebt, lukt het je. Dat heb ik van huis uit meegekregen.'

'Ik ging rechten studeren in Groningen. Daarna psychologie. Maar het liep allemaal niet zo lekker. Mijn vader zei: waarom ga jij je niet een jaar focussen op het schaatsen?'

'Ik herinner me een interview met Mart Smeets uit 2009 in Vancouver. Daar zat een witte steenuil. Mart zei: misschien is het een teken van boven. En het bizarre is: ik pak daar de wereldtitel op de 3000 meter.'
'Het was het laatste toernooi dat mijn vader nog heeft meegemaakt. En dan word je ook nog wereldkampioen. Ik heb het dankzij mijn vader kunnen doen. Dat realiseerde ik me op dat moment. Dit was de race van mijn leven.'

'Pijn? Pijn? Mijn vader, die heeft pas pijn...'

Arie Haan:
'Ik wilde vroeger keeper worden, maar dat mocht ik niet van mijn vader. Hij zei: er zijn tien plaatsen in het veld en je hebt er maar een in de goal. Hij kon dus wel rekenen, maar hij had ook gelijk. Ik was nooit een goede keeper geworden.'

Chris Eimers:
'Ik kom uit een warm, hecht arbeidersgezin. Mijn pa hield van sport, vroeger ging hij naar het paardenrennen op de drafbaan, later had hij een seizoenskaart van FC Groningen. Hij leeft niet meer, maar man, wat had hij graag bij de presentatie van dit boek willen zijn. Dat zou-ie prachtig hebben gevonden.'

'Mijn vader was een goede, lieve man. Dat ik vaak mijn mond opentrek, past niet zo bij hem. "Duh dat nou nait, jong", zei hij dan wel eens.'

Willemijn Bos:
'Als ik nu nadenk over wat mijn ouders allemaal voor mij hebben gedaan. Dat is echt niet normaal. Het was niet alleen maar wat ik leuk vond, het beïnvloedde het hele gezin.'

'Mijn vader kwam me ophalen uit Londen. Iemand bij de douane zei: "Ik zal je dochter maar niet aanspreken, hè?" "Nee, doe dat maar niet."'

Jan Uitham:
Noorderrondrit 1941. 'Ik reed achter mijn vader in de luwte. Een paar jongens gingen ons voorbij. Ik ben erachteraan gegaan. Vader bleef achter. Toen ik in Winsum aankwam, bleek ik achtste te zijn geworden. Ik bleek achter de koplopers aangegaan te zijn. Ik had de snert al achter de kiezen, toen mijn vader eraan kwam. "Doe kinst goud scheuveln, mien jong. Kriegst van mie een poar nije scheuvels."'

Elfstedentocht 1942. 'Op advies van mijn vader zijn we in de wedstrijd gestart. Hij zei: "Dan kun je in de eerste groep starten en dan is het ijs veel beter." Dat was wel slim. Daardoor was ik ook voor het donker binnen.'

Annemiek de Haan
'Mijn ouders hadden zelf niet de kans gehad om aan sport te doen. Dat wilden ze goedmaken met ons. In mijn jeugd zat mijn vader op tennis, dus gingen wij ook tennissen. Mijn vader had ook een paard. Een draver met een karretje erachter. We gingen regelmatig de bossen in met zijn paard en het karretje. Later heb ik ook paardgereden in Eelde.'

Bronzen medaille bij Spelen in 2004 in Athene zorgt voor waterlanders bij vader Bé, die spontaan uitroept.. 'Voor deze medaille ga ik een kistje timmeren.'

Henriette Weersing:
'Ik wilde gaan handballen bij de Blue Stars in Winschoten. Maar mijn vader zei: "Nou, handbal... Da's ja niks voor wichter! Dat is keihard.'''

'Ik had mijn vader op het laatst beloofd dat ik mijn studie af zou maken. Dat heeft hij niet meer meegemaakt. Het feit dat ik zo succesvol was als volleybalster evenmin. Mijn man heeft hij niet leren kennen. Al die belangrijke dingen heeft hij niet meegemaakt... Deze periode heeft mij wel geholpen in het relativeren. Ik dacht daarna weleens: zit niet zo te zeiken om iets kleins. Er zijn wel andere dingen die belangrijk zijn.'

Erwin Koeman:
'Het was de droom van mijn vader om zijn jongens samen bij een club te zien. Uiteindelijk is dat gebeurd. Hij heeft het helaas niet meer mee kunnen maken. Misschien krijgt hij er hierboven iets van mee.'

'Mijn ouders hebben ons opgevoed met respect en discipline. We aten altijd gezond en op tijd. We leerden om met twee woorden te praten. En we moesten onze tassen zelf dragen.'

'Hij was de oppervader van Corpus..'

Ranomi Kromowidjojo:
'Pa komt oet jungle moar wie binn' oet de klaai trokken.'

'Ik kom uit een sportieve familie. Mijn vader heeft een karateschool en heeft in het verleden op een hoog niveau karate beoefend. Met winst- en verliespartijen.. En dus ook met tegenslagen leren omgaan. Dat willen winnen zit er wel in. Het zit in m'n DNA en het wordt erg gestimuleerd door mijn ouders.'

'Ze hebben mij een opvoeding gegeven waarbij normaal doen en niet te veel schreeuwen voorop stonden. Gewoon werken en niet te veel praten. Maar ik ben ook niet heel verlegen. In topsport moet je hard zijn en voor jezelf opkomen. Dat zijn dingen die ik de afgelopen tien jaar door het zwemmen wel heb geleerd.'

______________________________________________________________
Koop Goud Ja voor je vader in de lokale boekwinkel of via onze website.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten