Vriendschap tussen auteur en uitgever

Vriendschap. We gaan er de komende tijd veel over horen, want het is het thema van de komende boekenweek. Reden voor Boekblad (vakblad voor uitgeverij, boekhandel en bibliotheek) om een special te maken rond het dit onderwerp. Dus werd een aantal boekenvakkers benaderd om iets te vertellen over vriendschap. Waaronder ik als uitgever.

Maar dat leverde de gemeenste vraag in mijn carrière op: 'met welke auteur ben je het best bevriend?' Mijn repliek was: 'met welke auteur niet?'
Ik noem maar wat willekeurige dingen: met Lupko Ellen zat ik afgelopen zomer nog op een stadsstrand in Berlijn, met Bill Mensema ging ik naar een concert van Paul McCartney, Rosa Timmer was een onovertroffen baldame op het boekenbal, Anton Brand heeft altijd tijd voor koffie en later op de dag een wijntje, Willem Jan van Wijk belt een paar maal per week uit pure belangstelling, met Renée Luth filosofeer ik graag aan de bar van café Marleen, en zo kan ik wel doorgaan. Want deze opsomming is willekeurig en absoluut niet uitputtend. Gelukkig kan ik zo wel uren doorgaan, want vriendschappelijke relaties zijn onontbeerlijk voor zo'n persoonlijke bedrijfstak als het boekenvak is.

Maar ik moest toch één naam noemen.

Dan komt de gewiekste uitgever weer om de hoek kijken.Want van al die aardige schrijvers is er eentje die een recent boek heeft dat helemaal aansluit boek het boekenweekthema: Paul Gellings. Daarom staat er in het boekenweeknummer van Boekblad een mooi interview over de Belgische vriendschap tussen Paul en mij. Wat dat is, een Belgische vriendschap, ja daarvoor moet je Boekblad direct maar gaan lezen.

Restte nog een ander probleem: we moesten ook samen op de foto. Daarvoor kon Erik van den Broek ons mooi uit de brand helpen. Want vlak voor de boekpresentatie van Laatste reis schoot hij nog foto's van ons tweetjes. De redactie kreeg keuze uit een stuk of vijf. Deze viel af:


Boekblad plaatst in z'n boekenweeknummer vriendschap-interviews tussen Anton Scheepstra (uitgever) en Paul Gellings (auteur), Daphne de Heer (organisator SLAA) en Christien Otten (auteur), en Marga Hirschfeld (boekhandelaar) en Frank de Macker (vertegenwoordiger).

Tenslotte nog dit: die roman van Paul Gellings over een vergeefse zoektocht naar vrienden van vroeger heet Verbrande schepen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten