Beste Groninger Boek is van Herman Sandman

Bij uitreikingen van literaire prijzen horen kennelijk verrassingen. Maar met deze zijn we erg blij: Herman Sandman won vanmiddag de Prijs voor het Beste Groningen boek 2011 (categorie fictie) met De dronken rechtsbuiten en andere helden uit het amateurvoetbal.
Volgens de jury is dit het meest Groningse boek van alle genomineerden en spreekt het boek een grote publieksgroep aan. In de categotie non-fictie won het boek Steeds simpeler, steeds geconcentreerder. Martin Tissing 75 jaar van Dick Siersema, een uitgave van de al even verraste Philip Elchers.

Herman Sandman ontvangt uit handen van SLAG-bestuurder Han Borg de prijs, bestaande uit een mooi kunstwerk van Dolf Verlinden vergezeld van een al even treffend gedicht van Nyk de Vries.
Groepsportret van alle aanwezige genomineerden, met op de voorgrond de beide uiteindelijke winnaars
(De foto's zijn van Henk Veenstra).
Leuke opsteker voor Herman Sandman en zijn uitgever. Temeer daar Sandmans zojuist verschenen De lange leegte ook al zo'n goed Gronings boek is. Dat boek is nog te recent om dit jaar aan deze verkiezing te kunnen meedoen. Beide boeken doen het trouwens uitstekend tot ver over de provinciegrenzen.

4 opmerkingen:

  1. Herman en Anton, van harte gefeliciteerd. Ik gok dat Herman dezelfde prijs volgend jaar ook gaat winnen want van 'De lange leegte' heb ik zo niet nog meer genoten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik sluit me bij Erwin aan. Ook van mij de felicitaties voor Herman en Anton! Proficiat! En ja, ook " De lange leegte" was om om te smullen. Meestal lees ik een boek na een paar jaar weer over, maar dat gebeurt nu eerder.....;-). Geniet van de prijs!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Van Harte Gefeliciteerd met deze schitterende en zeer terechte prijs!

    Wie bind stolt op die!

    Jan en Jeannet

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gefeliciteerd, Herman! Terecht die prijs! En je nieuwe boek is ook geweldig! Ik lees het met groot plezier. Goede verhalen, prachtige zinnen!

    BeantwoordenVerwijderen