Zo geef je poëzie uit, tegenwoordig

Wil dat nog een beetje, poëzie verkopen? Zo vroeg laatste een collega die daar maar mee gestopt was. Nou, op de traditionele manier is het inderdaad bijna ondoenlijk geworden. Die manier houdt in dat je als uitgever enthousiast bent over een poëziebundel, er vijfhonderd of zo van drukt en verwacht dat de boekhandel die wel gaat verkopen. Dit is niet meer zo, zeker niet bij een debutant. Dan zijn er nog hooguit tien boekhandels die van te voren wel een, twee of drie exemplaren willen inkopen. Dat schiet dus niet op.

Crowd Funding is het antwoord. Dat hebben we met Wat u?, de debuutbundel van Irene Wiersma gedaan.
Irene zocht in haar wijde omgeving naar mensen die van te voren wel een bundel wilden bestellen. En dat lukt haar ruim.
Wordt het dan niet een soort eigenbeheer uitgave? Nee. Want de uitgeverij zorgt net als vroeger voor redactie (want kwaliteit blijft nadrukkelijk voorop staan), promotie, boekpresentatie en verspreiding. We hebben het erg druk gehad met het verzenden van al die exemplaren, maar worden beloond met de lovende opmerkingen die mensen bij het betalen maken over de inhoud en de vormgeving van de bundel. Ander bijkomend voordeel is dat de bijbestellingen ook leuk gaan.

Voortaan dus steeds maar poëzie uitgeven door middel van Crowd Funding

Geen opmerkingen:

Een reactie posten