Bezoek aan de Buchmesse

Toen ik afgelopen nacht terug kwam van de Buchmesse, was ik een beetje verbaasd dat er maar twee kranten in mijn brievenbus lagen. Maar het klopt: we zijn maar tweeënhalve dag geweest. Dankzij alle indrukken, belevenissen en gesprekken leek het wel een week of langer. Samen met collega-uitgever Erwin de Vries bracht ik dit jaar een geslaagd bezoek aan de Buchmesse, ook in zakelijk opzicht.
Met 7500 exposerende uitgevers uit 110 landen en 280.000 bezoekers (cijfers van vorig jaar) mag je de Buchmesse gerust wel groot noemen. Dat alles in vijf hallen, de meeste met meerdere verdiepingen. Bij binnenkomst is een plattegrond dan ook wel even welkom. Al zit het systeem van de inrichting zo logisch in elkaar, dat als je het een keer doorhebt, je de plattegrond ook niet meer nodig hebt. Groot blijft het: een presentatrice van de Duitse tv had uitgerekend dat ze 17 km gelopen had op één dag.
Stromen mensen dus. Dat begint al op weg naar de Buchmesse: in de S-bahn bleek de helft van de passagiers een Buchmesse-bezoeker te zijn (Met een kaartje voor de Buchmesse mag je meteen ook met het openbaar vervoer mee)
 Dit geeft misschien een beetje een indruk van de inrichtingen van de hallen. In dit geval hal 5.0, waar  onder de uitgevers uit 'Noord-, Midden- en Oost-Europa' ook de Nederlandse uitgevers hun stand hadden. Let ook op de tafeltjes die overal staan. Daaraan worden de zaken gedaan.
 Want ik moest even even langs de stand van het Nederlands Letterenfonds om de versgedrukte folder over Nederlandse thrillerauteureurs op te halen. Die heb ik buitengewoon succesvol kunnen gebruiken bij mijn tocht langs voornamelijk Duitse uitgevers. Ik was hier tenslotte voor zaken: zien belangstelling te kweken voor het werk van Lupko Ellen en Bill Mensema. Dat ging prima: er lopen nu verschillende lijntjes.
 Ondertussen heb je natuurlijk oog voor de verschillende stands. Als liefhebber van cartografie smul ik van een wand met globes. En opvallend vond ik de Russen, die dachten de gastheren een plezier te doen met een hele boekenkast over de Grote Vaderlandse Oorlog
De meereizende Erwin de Vries heeft dan weer een andere hobby: auto's van het merk Audi. Hij heeft er zelf al in, maar in het Audi-torium werden de nieuwste begerenswaardige modellen tentoongesteld. Kennelijk sponsort Audi de Buchmesse. Dan weten we vanaf nu ook waarom Audi-rijders zo snel gaan: zijn ze eerder thuis om boeken te lezen.

 En de uitgever mag de rekeningen controleren....

Behalve de verkoop van rechten kent de Buchmesse ook een uitgebreid randprogramma. Hier een poetry-slam, merkwaardig genoeg met zittende dichters
 En er is gelegenheid tot signeren
Overdag in de beursgebouwen rondlopen is eigenlijk maar de helft van de Buchmesse. Na werktijd is er in de hele stad een ongekend aantal boekpresentaties, feesten en literaire avonden (en in Groningen weten we dat dat vaak in elkaar overloopt). Wij kozen voor een literaire avond in het stadhuis. Hoewel we een half uur van te voren aanwezig waren, konden we nog slechts plek vinden in een bijzaal. Daar hebben we met enkele honderden anderen tweeënhalf uur naar een groot scherm zitten kijken hoe acht auteurs uitgebreid inhoudelijk over hun nieuwe boek mochten vertellen, zonder pauze. Ik zou in deze zin wel op alle plekken een uitroepteken tussen haakjes willen plaatsen, omdat het hier om zoveel dingen gaat die in Nederland niet meer mogelijk zijn.

De Buchmesse was inspirerend en zal zakelijk waarschijnlijk nog wel een vervolg krijgen.

1 opmerking:

  1. Mooi verslag, Anton, en iedereen die van boeken houdt, kan ik een bezoek aan de Buchmesse van harte aanraden.

    BeantwoordenVerwijderen