Twee nieuwe boeken gaat Uitgeverij Passage in mei uitgeven, en er zijn naast de daarbijbehorende boekpresentaties nog twee andere evenementen. Dat levert voor ons de volgende agenda voor mei op:
woensdag 8 mei, 19.00 uur:
boekpresentatie van Alleen voor leden. Het boek dat de geheimen van studentenverenigingen vertelt.
waar: De Roode Bioscoop, Amsterdam
zondag 12 mei, 13.00-17.00 uur:
Culturele Zondag over kunst en wetenschap in Het Paleis Groningen
inclusief: open huis bij Uitgeverij Passage met om half vier Paul Gellings over zijn nieuwe roman Augustusland.
woensdag 15 mei, 20.30 uur:
Silo Passage, de laatste aflevering in een spraakmakend seizoen voorleesavonden
waar: Silo Today, Groningen.
vrijdag 24 mei, 17.00 uur:
boekpresentatie Nachtengel, de nieuwe thriller van Lupko Ellen (definitief omslag zie hierboven)
waar: boekhandel Van der Velde Groningen
Gronings eten op de markt
Hans Donderwinkel, schrijver van Gronings eten, kan bijzonder enthousiast vertellen over allerlei streekproducten en -gerechten. En dat doet hij de komende tijd ook op verschillende streekmarkten. Daarbij verkoopt hij dan het boek en een aantal streekproducten.
De eerstvolgende keren dat hij op zo'n streekmarkt staat:
- 27 april: streekmarkt Middelstum, Ewsum
- 10 mei: streekmarkt Nienoord, Leek
Meer volgt.
De eerstvolgende keren dat hij op zo'n streekmarkt staat:
- 27 april: streekmarkt Middelstum, Ewsum
- 10 mei: streekmarkt Nienoord, Leek
Meer volgt.
Journalistieke verhalen uit het Noorden
Het is een nieuwe vorm van journalistiek op internet: diepgravende verhalen op een website waar je dan een (bescheiden) bedrag voor betaalt. Sinds kort bestaat er de website hetnoorden.nu en die brengt met tal van journalistieke talenten elke werkdag een interessant verhaal uit het Noorden. De schriijftaltenten komen bijvoorbeeld van de opleiding journlastiek van de RUG en van de Schrijversvakschool. Veel dingen op intenet bestaan uit plak- en knipwerk. Hier staan echte verhalen.
Abonneren kost slechts € 20,00 euro per jaar, en daar krijg je ook nog eens korting op als je er een boek bij koopt. Aanbevolen! Nu al, en het wordt alleen maar mooier.
Abonneren kost slechts € 20,00 euro per jaar, en daar krijg je ook nog eens korting op als je er een boek bij koopt. Aanbevolen! Nu al, en het wordt alleen maar mooier.
24 mei: de nieuwe Lupko Ellen
Opdat het niet mis te verstaan is: op vrijdag 24 mei presenteren we Nachtengel, de vierde literaire thriller van Lupko Ellen. Wees allen welkom bij boekhandel Van der Velde in Groningen:
De boekpresentatie wordt luister bijgezet met gastoptredens van Herman Sandman, Tjitse Hofman en stadsdichter Joost Oomen.
Herman Sandman is tegenwoordig correspondent in Ellens geboorteplaats Gasselternijveenschemond, en zal daar een verhaal over voorlezen. Tjiste Hofman komt met een ruraal gedicht en is tevens dj van de middag. De jonge stadsdichter Joost Oomen brengt melancholische gedichten over de ouder wordende mens.
De boekpresentatie is voor iedereen toegankelijk. Na afloop signeert Lupko Ellen.
Voor de nazit heeft de uitgeverij de achterzaal van café De Wolthoorn gereserveerd.
De boekpresentatie wordt luister bijgezet met gastoptredens van Herman Sandman, Tjitse Hofman en stadsdichter Joost Oomen.
Herman Sandman is tegenwoordig correspondent in Ellens geboorteplaats Gasselternijveenschemond, en zal daar een verhaal over voorlezen. Tjiste Hofman komt met een ruraal gedicht en is tevens dj van de middag. De jonge stadsdichter Joost Oomen brengt melancholische gedichten over de ouder wordende mens.
De boekpresentatie is voor iedereen toegankelijk. Na afloop signeert Lupko Ellen.
Voor de nazit heeft de uitgeverij de achterzaal van café De Wolthoorn gereserveerd.
Twee interviews Paul Gellings
Het gonst in Zwolle rond Augustusland. De plaatstelijke media waren er rond de boekpresentatie snel bij om Paul Gellings te interviewen. Lees die artikelen in de Stentor en De Peperbus.
De lezer van Augustusland herkent natuurlijk dit dakraam. De hoofdpersoon kijkt daardoor vaak naar buiten en ziet dan in de verte het ziekenhuis liggen. Datzelfde uitzicht heeft Paul Gellings dus ook (foto uit de Stentor).
De lezer van Augustusland herkent natuurlijk dit dakraam. De hoofdpersoon kijkt daardoor vaak naar buiten en ziet dan in de verte het ziekenhuis liggen. Datzelfde uitzicht heeft Paul Gellings dus ook (foto uit de Stentor).
De geheimen van studentenverenigingen
Tot voor kort waren Imre Engbers en Marlot Oortman zelf ook student, maar geen lid van een studentenvereniging. Toch waren ze zeer nieuwsgierig wat er zich afspeelt achter de deur van zo'n vereniging. Met een flinke portie brutaliteit wisten ze zich bij negen verenigingen naar binnen te kletsen en dat leidde tot een gevarieerd beeld in het boek Alleen voor leden. Op 8 mei verschijnt dit.
Verenigingen in vijf universiteitssteden worden beschreven: Amsterdam, Delft, Groningen, Leiden en Utrecht. Van elk corps worden de mores belicht. De vaak indrukwekkende geschiedenis komt aan de orde en steeds wordt een betrokkene geïnterviewd. De schrijfster waren ook op een feest te gast en maakten zodoende van alles mee.
Alleen voor leden is een rijk geïllustreerd boek geworden, leesbaar voor iedereen die de waarheid wil weten over studentenverenigingen en daarmee dus het ultieme cadeau voor eindexamenkandidaten. De boekpresentatie is woensdag 8 mei om 19.00 uur in de Roode Bioscoop in Amsterdam.
Verenigingen in vijf universiteitssteden worden beschreven: Amsterdam, Delft, Groningen, Leiden en Utrecht. Van elk corps worden de mores belicht. De vaak indrukwekkende geschiedenis komt aan de orde en steeds wordt een betrokkene geïnterviewd. De schrijfster waren ook op een feest te gast en maakten zodoende van alles mee.
Alleen voor leden is een rijk geïllustreerd boek geworden, leesbaar voor iedereen die de waarheid wil weten over studentenverenigingen en daarmee dus het ultieme cadeau voor eindexamenkandidaten. De boekpresentatie is woensdag 8 mei om 19.00 uur in de Roode Bioscoop in Amsterdam.
Boekpresentatie Augustusland
Het was stampvol gister in De Atlas in Zwolle voor de presentatie van Augustusland, de nieuwe roman van Paul Gellings. De uitbater van de zaal sprak van meer dan 200 mensen.
Het leidde tot een volle en warme zaal met lang niet genoeg zitplaatsen. Maar het programma bleef spannend genoeg voor iedereen.
Boekhandel Waanders was ingeschakeld voor de boekverkoop en had een imposante stapel van Augustusland klaargelegd.
Het programma bestond uit drie onderdelen die verschillende aspecten van Augustusland belichtten.
Om te beginnen Rana Berends, kunstenares en raadslid in Zwolle. Zij verhaalde over rol van de beeldende kunst in Augustland. Zo maakte zij een ware schilderijententoonstelling van het boek.
Kader Abdolah belichtte de poëtische kanten van de roman. Hij had de meest poëtische zinnen uit het boek verwerkt tot een gedicht en tevens samenvatting van Augustusland.
Daarna was het podium nog voor Ella Meeuwsen (niet op de foto). Zij is het buurmeisje van Paul Gellings en liet horen waarom Gellings zo melodieus kan schrijven als zij saxofoon aan het oefenen is.
Na de overhandiging van het officiële eerste exemplaar, een emotioneel moment voor Marie en Ep aan wie het boek opgedragen is, ontstond er een schier onafzienbare rij voor het laten signeren van een exemplaar.
Paul Gellings bleef rustig en vrolijk iedereen van een zo gewilde handtekening voorzien.
Kon je er niet bij zijn? Augustusland ligt thans bij elke serieuze boekhandel en is natuurlijk ook via internet te bestellen. Paul Gellings is op zondag 12 mei te gast op de uitgeverij, om half vier. Hou het nieuws daarover hier in de gaten.
Extra: nog een serie foto's van deze boekpresentatie. Deze zijn van Dolf Verlinden:
Meer foto's van Dolf Verlinden bij Tzum.
Het leidde tot een volle en warme zaal met lang niet genoeg zitplaatsen. Maar het programma bleef spannend genoeg voor iedereen.
Boekhandel Waanders was ingeschakeld voor de boekverkoop en had een imposante stapel van Augustusland klaargelegd.
Het programma bestond uit drie onderdelen die verschillende aspecten van Augustusland belichtten.
Om te beginnen Rana Berends, kunstenares en raadslid in Zwolle. Zij verhaalde over rol van de beeldende kunst in Augustland. Zo maakte zij een ware schilderijententoonstelling van het boek.
Kader Abdolah belichtte de poëtische kanten van de roman. Hij had de meest poëtische zinnen uit het boek verwerkt tot een gedicht en tevens samenvatting van Augustusland.
Daarna was het podium nog voor Ella Meeuwsen (niet op de foto). Zij is het buurmeisje van Paul Gellings en liet horen waarom Gellings zo melodieus kan schrijven als zij saxofoon aan het oefenen is.
Na de overhandiging van het officiële eerste exemplaar, een emotioneel moment voor Marie en Ep aan wie het boek opgedragen is, ontstond er een schier onafzienbare rij voor het laten signeren van een exemplaar.
Paul Gellings bleef rustig en vrolijk iedereen van een zo gewilde handtekening voorzien.
Kon je er niet bij zijn? Augustusland ligt thans bij elke serieuze boekhandel en is natuurlijk ook via internet te bestellen. Paul Gellings is op zondag 12 mei te gast op de uitgeverij, om half vier. Hou het nieuws daarover hier in de gaten.
Extra: nog een serie foto's van deze boekpresentatie. Deze zijn van Dolf Verlinden:
Meer foto's van Dolf Verlinden bij Tzum.
Nieuwe boekhandelsinitiatieven
Het boekenvak lijkt soms wel een vak van sombermannen. Oké, er werden in 2012 6% minder boeken verkocht dan het jaar daarvoor, maar dat is dan nog net zoveel als in 2009 (en toen klaagde ook niemand). De achteruitgang in boekverkoop mag het vak dan graag in gote krantenartikelen uitdragen, even lekker gekoppeld aan cultuurpessimistisch gesomber. Je weet wel: ontlezing, de schuld van het onderwijs, noem maar op. Mijn fietsenmaker vertelde dat in zijn branch de omzet daarentegen in een jaar tijd met 15% is afgenomen. Dat haalt hoogstens een klein stukje in de krant, laat staan dan men dan gaat zeuren over ontfietsing van Nederland en dat dat de schuld is van het onderwijs.
Gelukkig zijn er in Groningen twee nieuwe initiatieven van boekhandels ontstaan. Gister onthulde Maarten Praamstra op Slag al een mooi fris idee van boekhandel Godert Walter samen met koffiezaak Black and Bloom. Na vergelijkbare initiatieven in de VS, Engeland en Duitsland nu ook hier een straatbibliotheek.
Ronduit spectaculair doet Scholtens de Slegte het vanaf vandaag. Via de site www.boekkoerier.nl kun je nu boeken bestellen en binnen twee uur heb je je bestelling via een brommerkoerier thuis. Behalve in Groningen draait deze proef ook in Nijmegen en Utrecht. Ik zeg: gauw eens uitproberen. Naar ik begrepen heb levert men ook ingepakt in cadeaupapier, en dat zeven dagen per week.
De uitgeverij kijkt uit op een druk kruispunt, dus ik verwacht snel zo'n kek brommertje (of heet het een scooter?) langs te zien komen... Is tenslotte weer eens wat anders dan een pizzakoerier.
Toch een voordeel van een beetje crisis: het maakt initiatiefrijk.
Gelukkig zijn er in Groningen twee nieuwe initiatieven van boekhandels ontstaan. Gister onthulde Maarten Praamstra op Slag al een mooi fris idee van boekhandel Godert Walter samen met koffiezaak Black and Bloom. Na vergelijkbare initiatieven in de VS, Engeland en Duitsland nu ook hier een straatbibliotheek.
Ronduit spectaculair doet Scholtens de Slegte het vanaf vandaag. Via de site www.boekkoerier.nl kun je nu boeken bestellen en binnen twee uur heb je je bestelling via een brommerkoerier thuis. Behalve in Groningen draait deze proef ook in Nijmegen en Utrecht. Ik zeg: gauw eens uitproberen. Naar ik begrepen heb levert men ook ingepakt in cadeaupapier, en dat zeven dagen per week.
De uitgeverij kijkt uit op een druk kruispunt, dus ik verwacht snel zo'n kek brommertje (of heet het een scooter?) langs te zien komen... Is tenslotte weer eens wat anders dan een pizzakoerier.
Toch een voordeel van een beetje crisis: het maakt initiatiefrijk.
Joost Oomen houdt spreekuur
Morgen (donderdag 18 april) zit stadsdichter Joost Oomen voor het eerst officieel op z'n werkplek op de eerste verdieping van de bibliotheek. Hij begint daar om tien uur met zijn spreekuur. Met alle vragen over poëzie kun je dan bij de stadsdichter terecht. Waarschijnlijk doet hij dat vanaf heden een keer in de veertien dagen, maar als het druk wordt elke week.
Dus...
Dus...
'Gezing en geplaas' in Stad
'Gezing en geplaas' heet het programma waarmee Bert Hadders (liedjes) en Herman Sandman (verhalen) door de provincie trekken. Ze schetsen hierin een beeld van het hoe het is om op te groeien in de Veenkolonieën.
Op zondag 28 april treedt het duo eindelijk weer eens op in de stad Groningen. Vanaf half tien in cafë Marleen. En de toegang is nog gratis ook (dus koop ter plekke maar boek en/of cd).
Op zondag 28 april treedt het duo eindelijk weer eens op in de stad Groningen. Vanaf half tien in cafë Marleen. En de toegang is nog gratis ook (dus koop ter plekke maar boek en/of cd).
Voorpublicatie Augustusland (2x)
Vandaag over een week is de presentatie van de nieuwe roman van Paul Gellings: Augustusland. Intussen is het boek gedrukt en reeds op weg naar de boekhandel:
In samenwerking met Buzzboeken presenteren we alvast een voorpublicatie. Om alvast in de sfeer te komen.
En behalve dit fragement om te lezen, hebben we ook een fragment om te horen (en te zien):
In samenwerking met Buzzboeken presenteren we alvast een voorpublicatie. Om alvast in de sfeer te komen.
En behalve dit fragement om te lezen, hebben we ook een fragment om te horen (en te zien):
Ab Visser weer terug
Waarom geef ik eigenlijk Ab Visser Biografie uit? Voor mij persoonlijk was dat wel duidelijk: eind jaren '70 leerde ik de literatuur kennen en dat kwam mede dankzij de krant die we in Friesland lazen waar Ab Visser wekelijks op aanstekelijke wijze boeken recenseerde. En bovendien: het levensverhaal van Ab Visser bevat ook tal van opmerkelijke anekdotes, zeker als die zo lezenswaardig op papier zijn gezet zoals Michiel van Diggelen heeft gedaan.
Maar de vraag waarom ik dit uitgeef kwam wel weer even terug toen de resultaten van de inkoopbeurzen bekend werden. Slechts tien (!) boekhandels in heel Nederland bestelden dit boek. Dat is treurig. We hebben immers een Wet op de Vaste Boekenprijs en die is er nou juist voor om ook dit soort moeilijkere boeken een kans te geven. Zou je denken.
Inmiddels zijn we twee maanden verder. Ab Visser Biografie is buitengewoon enthousiast onthaald. Dagblad van het Noorden, Leeuwarder Courant, NRC Handelsblad (weliswaar wel heel kort), de Volkskrant, Tubentia, Het Parool en Trouw publiceerden er tot nu toe over en op internet staat ook een aantal prachtrecensies (zie maar bij de Contrabas en bij Teunis Bunt) Gelukkig maakten die recensies het publiek nieuwsgierig. Inmiddels is het boek door een kleine vijftig boekhandels besteld (en door een paar van die eerste bestellers bijbesteld). En wat belangrijker is: Ab Visser staat weer helemaal op de kaart.
Ook van privélezers ontvingen we een aantal enthousiaste reacties. Mensen als Wim Zaal en Wim Hazeu schreven zeer positieve dingen over zowel de inhoud als de uitvoering van het boek. Dit vergoelijkt een beetje het verdriet dat de biograaf heeft over het gedrag van de weduwe. Zij is niet alleen mokkig, ze schrijft ook nog eens boze mails aan eenieder die aan het boek meewerkte.
Dat Ab Visser weer leeft als schrijver blijkt ook wel uit onderstaande analyse die we ontvingen van een docent Nederlands.
Nocturne
De avond heeft niets lieflijks in dit land;
het licht vergloeit als in ontstoken ogen,
de lucht weegt grauw en bitter als nat zand
op bomen in de noordenwind gebogen.
’t Cholerisch bruisen in de naakte kruinen
vervult nachtlang, naargeestig en alom
de schemering en in verkleurde tuinen
waart regen, ijzig, als een ziekte om.
En ik, geslachtenlang hiermee verbonden,
toch tot geen vereenzelviging in staat,
ga langzaam aan de somberheid te gronde
en aan een pijn, waarvoor geen naam bestaat.
Ab Visser 1913-1982
Ab Visser staat bekend als een veelschrijver. Naar eigen zeggen had hij meer dan zeventig uitgaven op zijn naam staan en dat is voor een Nederlandse auteur niet gering. Hij schreef van alles: gedichten, romans, jeugdboeken, griezelverhalen, kritieken, vertalingen en – hoewel hij daar een hekel aan had – zelfs hier en daar een toneelstuk. Of zijn gezwoeg onder de zon achteraf gezien veel zin heeft gehad, is de vraag. Van zijn werk wordt niets meer gedrukt en in de gewone boekhandel is het ook niet meer leverbaar. Antiquarisch is veel voorhanden en op boekenmarkten ligt zijn werk te midden van vergeelde, beduimelde en bevlekte uitgaven van lang vervlogen en vergeten auteurs. Duur is het niet. Er gaan zeker drie Vissers in een tientje.
Nog geen veertien dagen geleden is er een biografie van hem uitgekomen geschreven door Michiel van Diggelen. Ook die is een lijvig werk geworden met meer dan 450 pagina’s. Of de biografie zorgt voor een opleving van Vissers populariteit, is de vraag. De lezer heeft nooit ongelijk en als de lezer zijn werk al dertig jaar niet meer koopt, zal een biografie daar weinig aan veranderen. Echt slecht zal hij trouwens niet geweest zijn. Collega’s waren vaak positief en dat gold zeker voor zijn gedichten. Het bovenstaande gedicht komt in een iets andere zetting voor in de eerder genoemde biografie. Iets anders, omdat in een bandopname Ab Visser zelf het gedicht voordraagt en in regel drie hij niet het zand leest maar nat zand, wat bij nadere beschouwing inderdaad zowel formeel als inhoudelijk veel beter is. Ook de hoofdletter waarmee noordenwind in regel 4 begint, heb ik, misschien wel tegen alle regels in, weggelaten; die hoofdletter is niet alleen zinloos maar gewoon fout. En zo wordt dertig later nog gesold met ’s mans nalatenschap.
Nocturne komt van notte, It.voor nacht (latijn nox), nachtlied dus. En nacht is het in het gedicht. Zwaar, zwart, treurig en zonder enig perspectief. Zo vergaat het de schrijver maar ook de lezer die zich verdiept in het gedicht van Visser. Visser zelf had geen gemakkelijk leven. Hij leed aan de tegenwoordig goed te behandelen ziekte van Bechterev, een kwaal die destijds zijn ruggengraat zodanig aantastte dat Visser op het einde van zijn leven helemaal was krom gegroeid. De ziekte ging gepaard met helse pijnen. Van dit gedicht wordt vermeld dat hij het na een ziekenhuisopname in der haast zou hebben geschreven. Dat pleit voor de interpretatie dat de lyrische ik in het gedicht overeenkomt met de dichter zelf. Ook dit past bij Visser die zoals de biografie vermeldt, veelal autofictief werk schreef. Inhoudelijk levert het gedicht weinig problemen op; de klamme donkerte van Hollands nachten verbindt de dichter met zijn eigen hopeloze toestand: een kwaal waarvoor geen naam bestaat. De tekst puilt uit van woorden met een negatieve connotatie: ontstoken, grauw, bitter, nat zand, cholerisch (van cholera is heftig, opvliegend), ijzig en ga zo maar door. De sombere avond van de eerste strofe wordt versterkt door de naargeestige wind die waait door de natte toppen van de bomen. De schemering heeft de tuinen reeds zwart gekleurd. Visser heeft kennelijk even naar buiten gekeken hoe het precies zit met kleurverandering, maar misschien had hij voor zijn humeur beter binnen kunnen blijven. Het laatste kwatrijn bevat de climax van Vissers ellende: hoewel hij door zijn (Friese) wortels al eeuwenlang verbonden is met dit treurige tafereel kan hij zich er niet mee identificeren, hetgeen misschien wel de enige zwakke plek is in dit gedicht: treurigheid leek hem juist op het lijf geschreven.
De vorm van het gedicht is vrij traditioneel: drie kwatrijnen regelmatig opgebouwd. Voor de tijd waarin het werd geschreven eerder ouderwets dan vernieuwend. Technisch is er verder weinig mis met het gedicht: de eindrijmen zijn hier en daar wat zwak (alom/ om en staat/ bestaat) maar dat is een kleinigheid. De (weinige) alliteraties zijn prima (bitter, bomen, gebogen bijvoorbeeld) terwijl de assonanties zelfs uitstekend zijn. Ik noem: nat zand, bomen noordenwind gebogen, somberheid gronde, en naam bestaat. De assonantie maakt het gedicht tot een klankeenheid en houdt de versregels bij elkaar. Het is het rijm dat het gedicht qua vorm doet uitsteken boven de middelmaat. Dat is ook van toepassing op de gebruikte beeldspraak (als ontstoken ogen, als nat zand en licht dat vergloeit (!); de metaforen zijn allemaal even fraai verwoord. De synesthesie van regel 3 (de lucht die grauw en bitter weegt) kunnen we meenemen als een subtiel presentje voor de betere lezer: passend en tegelijkertijd fraai. Nee, qua vorm is er niks mis met het gedicht.
Is dit fraaie lyriek? Ik vind van wel. Wie wil ploeteren naar diep in de versregels verborgen schatten, moet een andere dichter kiezen. Hoe poëtisch ook, Visser hoeft niet op de pijnbank voordat hij zijn diepste roerselen prijsgeeft. De lezer heeft het gemakkelijk met hem: het woordenboek is nauwelijks nodig en het lexicon van de Nederlandse poëzieanalyse kan in de kast blijven. Een paar minuten surfen op het internet verschaft voldoende informatie voor een aangename kennismaking met een dichter die weliswaar de tand des tijds niet heeft doorstaan, maar met wie een verlate ontmoeting zeker geen sombere avond heeft opgeleverd.
(Voorbeeldanalyse ten behoeve van VWO 6 door W.M.R. van der Lei, docent Nederlands aan het Christelijk College Groevenbeek te Ermelo.)
(In de tekst is aangegeven welke bronnen zijn gebruikt.)
Update:
Op het weblog Tzum regeerde de weduwe Ab Visser op de berichtgeving, waarna biograaf Michiel van Diggelen voor eens en voor altijd de zaken eens precies uiteenzette. Lees het hier.
Maar de vraag waarom ik dit uitgeef kwam wel weer even terug toen de resultaten van de inkoopbeurzen bekend werden. Slechts tien (!) boekhandels in heel Nederland bestelden dit boek. Dat is treurig. We hebben immers een Wet op de Vaste Boekenprijs en die is er nou juist voor om ook dit soort moeilijkere boeken een kans te geven. Zou je denken.
Inmiddels zijn we twee maanden verder. Ab Visser Biografie is buitengewoon enthousiast onthaald. Dagblad van het Noorden, Leeuwarder Courant, NRC Handelsblad (weliswaar wel heel kort), de Volkskrant, Tubentia, Het Parool en Trouw publiceerden er tot nu toe over en op internet staat ook een aantal prachtrecensies (zie maar bij de Contrabas en bij Teunis Bunt) Gelukkig maakten die recensies het publiek nieuwsgierig. Inmiddels is het boek door een kleine vijftig boekhandels besteld (en door een paar van die eerste bestellers bijbesteld). En wat belangrijker is: Ab Visser staat weer helemaal op de kaart.
Ook van privélezers ontvingen we een aantal enthousiaste reacties. Mensen als Wim Zaal en Wim Hazeu schreven zeer positieve dingen over zowel de inhoud als de uitvoering van het boek. Dit vergoelijkt een beetje het verdriet dat de biograaf heeft over het gedrag van de weduwe. Zij is niet alleen mokkig, ze schrijft ook nog eens boze mails aan eenieder die aan het boek meewerkte.
Dat Ab Visser weer leeft als schrijver blijkt ook wel uit onderstaande analyse die we ontvingen van een docent Nederlands.
Nocturne
De avond heeft niets lieflijks in dit land;
het licht vergloeit als in ontstoken ogen,
de lucht weegt grauw en bitter als nat zand
op bomen in de noordenwind gebogen.
’t Cholerisch bruisen in de naakte kruinen
vervult nachtlang, naargeestig en alom
de schemering en in verkleurde tuinen
waart regen, ijzig, als een ziekte om.
En ik, geslachtenlang hiermee verbonden,
toch tot geen vereenzelviging in staat,
ga langzaam aan de somberheid te gronde
en aan een pijn, waarvoor geen naam bestaat.
Ab Visser 1913-1982
Ab Visser staat bekend als een veelschrijver. Naar eigen zeggen had hij meer dan zeventig uitgaven op zijn naam staan en dat is voor een Nederlandse auteur niet gering. Hij schreef van alles: gedichten, romans, jeugdboeken, griezelverhalen, kritieken, vertalingen en – hoewel hij daar een hekel aan had – zelfs hier en daar een toneelstuk. Of zijn gezwoeg onder de zon achteraf gezien veel zin heeft gehad, is de vraag. Van zijn werk wordt niets meer gedrukt en in de gewone boekhandel is het ook niet meer leverbaar. Antiquarisch is veel voorhanden en op boekenmarkten ligt zijn werk te midden van vergeelde, beduimelde en bevlekte uitgaven van lang vervlogen en vergeten auteurs. Duur is het niet. Er gaan zeker drie Vissers in een tientje.
Nog geen veertien dagen geleden is er een biografie van hem uitgekomen geschreven door Michiel van Diggelen. Ook die is een lijvig werk geworden met meer dan 450 pagina’s. Of de biografie zorgt voor een opleving van Vissers populariteit, is de vraag. De lezer heeft nooit ongelijk en als de lezer zijn werk al dertig jaar niet meer koopt, zal een biografie daar weinig aan veranderen. Echt slecht zal hij trouwens niet geweest zijn. Collega’s waren vaak positief en dat gold zeker voor zijn gedichten. Het bovenstaande gedicht komt in een iets andere zetting voor in de eerder genoemde biografie. Iets anders, omdat in een bandopname Ab Visser zelf het gedicht voordraagt en in regel drie hij niet het zand leest maar nat zand, wat bij nadere beschouwing inderdaad zowel formeel als inhoudelijk veel beter is. Ook de hoofdletter waarmee noordenwind in regel 4 begint, heb ik, misschien wel tegen alle regels in, weggelaten; die hoofdletter is niet alleen zinloos maar gewoon fout. En zo wordt dertig later nog gesold met ’s mans nalatenschap.
Nocturne komt van notte, It.voor nacht (latijn nox), nachtlied dus. En nacht is het in het gedicht. Zwaar, zwart, treurig en zonder enig perspectief. Zo vergaat het de schrijver maar ook de lezer die zich verdiept in het gedicht van Visser. Visser zelf had geen gemakkelijk leven. Hij leed aan de tegenwoordig goed te behandelen ziekte van Bechterev, een kwaal die destijds zijn ruggengraat zodanig aantastte dat Visser op het einde van zijn leven helemaal was krom gegroeid. De ziekte ging gepaard met helse pijnen. Van dit gedicht wordt vermeld dat hij het na een ziekenhuisopname in der haast zou hebben geschreven. Dat pleit voor de interpretatie dat de lyrische ik in het gedicht overeenkomt met de dichter zelf. Ook dit past bij Visser die zoals de biografie vermeldt, veelal autofictief werk schreef. Inhoudelijk levert het gedicht weinig problemen op; de klamme donkerte van Hollands nachten verbindt de dichter met zijn eigen hopeloze toestand: een kwaal waarvoor geen naam bestaat. De tekst puilt uit van woorden met een negatieve connotatie: ontstoken, grauw, bitter, nat zand, cholerisch (van cholera is heftig, opvliegend), ijzig en ga zo maar door. De sombere avond van de eerste strofe wordt versterkt door de naargeestige wind die waait door de natte toppen van de bomen. De schemering heeft de tuinen reeds zwart gekleurd. Visser heeft kennelijk even naar buiten gekeken hoe het precies zit met kleurverandering, maar misschien had hij voor zijn humeur beter binnen kunnen blijven. Het laatste kwatrijn bevat de climax van Vissers ellende: hoewel hij door zijn (Friese) wortels al eeuwenlang verbonden is met dit treurige tafereel kan hij zich er niet mee identificeren, hetgeen misschien wel de enige zwakke plek is in dit gedicht: treurigheid leek hem juist op het lijf geschreven.
De vorm van het gedicht is vrij traditioneel: drie kwatrijnen regelmatig opgebouwd. Voor de tijd waarin het werd geschreven eerder ouderwets dan vernieuwend. Technisch is er verder weinig mis met het gedicht: de eindrijmen zijn hier en daar wat zwak (alom/ om en staat/ bestaat) maar dat is een kleinigheid. De (weinige) alliteraties zijn prima (bitter, bomen, gebogen bijvoorbeeld) terwijl de assonanties zelfs uitstekend zijn. Ik noem: nat zand, bomen noordenwind gebogen, somberheid gronde, en naam bestaat. De assonantie maakt het gedicht tot een klankeenheid en houdt de versregels bij elkaar. Het is het rijm dat het gedicht qua vorm doet uitsteken boven de middelmaat. Dat is ook van toepassing op de gebruikte beeldspraak (als ontstoken ogen, als nat zand en licht dat vergloeit (!); de metaforen zijn allemaal even fraai verwoord. De synesthesie van regel 3 (de lucht die grauw en bitter weegt) kunnen we meenemen als een subtiel presentje voor de betere lezer: passend en tegelijkertijd fraai. Nee, qua vorm is er niks mis met het gedicht.
Is dit fraaie lyriek? Ik vind van wel. Wie wil ploeteren naar diep in de versregels verborgen schatten, moet een andere dichter kiezen. Hoe poëtisch ook, Visser hoeft niet op de pijnbank voordat hij zijn diepste roerselen prijsgeeft. De lezer heeft het gemakkelijk met hem: het woordenboek is nauwelijks nodig en het lexicon van de Nederlandse poëzieanalyse kan in de kast blijven. Een paar minuten surfen op het internet verschaft voldoende informatie voor een aangename kennismaking met een dichter die weliswaar de tand des tijds niet heeft doorstaan, maar met wie een verlate ontmoeting zeker geen sombere avond heeft opgeleverd.
(Voorbeeldanalyse ten behoeve van VWO 6 door W.M.R. van der Lei, docent Nederlands aan het Christelijk College Groevenbeek te Ermelo.)
(In de tekst is aangegeven welke bronnen zijn gebruikt.)
Update:
Op het weblog Tzum regeerde de weduwe Ab Visser op de berichtgeving, waarna biograaf Michiel van Diggelen voor eens en voor altijd de zaken eens precies uiteenzette. Lees het hier.
Ilona Duits genomineerd
Er zijn tal van aardige, gedreven en inhoudelijk goede boekhandelaren en medewerkers bij boekhandels. Zeker ook in een stad als Groningen. Als een van die mensen uit Groningen dan genomineerd is in de verkiezing voor de Beste Boekverkoper van het land, dan vraag ik daar hier graar even aandacht voor.
Het gaat om de jaarlijkse Albert Hoogeveen Bokaal (ook al een Groninger) en daarvoor is Ilona Duits van Scholtens + de Slegte genomineerd. Het Dagblad van het Noorden blijkt nog niet helemaal op de hoogte van de huidige naam van de boekwinkel waar Ilona Duits werkt,
maar geeft daarmee meteen een van de sterke punten van deze genomineerde aan: ondanks alle turbulentie in het boekenvak en bij haar bedrijf blijft Ilona staan voor waar haar passie ligt: aan de man/vrouw brengen van goede literatuur. We kunnen gerust stellen dat Ilona Duits een van de belangrijkste mensen in de literaire wereld van Groningen is. Al zal menigeen dat niet merken, zij doet haar werk liefst in bescheidenheid. Campagnevoeren voor deze prijs past ook al niet bij haar, vandaar ook even dit bericht.
Stemmen kan via www.elspeetconferenties.nl. Het is een publieksprijs, alle boekenliefhebbers mogen een stem uitbrengen.
Het gaat om de jaarlijkse Albert Hoogeveen Bokaal (ook al een Groninger) en daarvoor is Ilona Duits van Scholtens + de Slegte genomineerd. Het Dagblad van het Noorden blijkt nog niet helemaal op de hoogte van de huidige naam van de boekwinkel waar Ilona Duits werkt,
maar geeft daarmee meteen een van de sterke punten van deze genomineerde aan: ondanks alle turbulentie in het boekenvak en bij haar bedrijf blijft Ilona staan voor waar haar passie ligt: aan de man/vrouw brengen van goede literatuur. We kunnen gerust stellen dat Ilona Duits een van de belangrijkste mensen in de literaire wereld van Groningen is. Al zal menigeen dat niet merken, zij doet haar werk liefst in bescheidenheid. Campagnevoeren voor deze prijs past ook al niet bij haar, vandaar ook even dit bericht.
Stemmen kan via www.elspeetconferenties.nl. Het is een publieksprijs, alle boekenliefhebbers mogen een stem uitbrengen.
Poëziewedstrijd Flanor
De Groningse literaire dispuut Flanor organiseert voor de tweede keer een poëziewedstrijd. Evenals vorig jaar wordt er samengewerkt met het culturele studentencentrum Usva. Nieuw is de samenwerking met SLAG. De winnaar krijgt een fiets en mag optreden bij Dichters in de Prinsentuin deze zomer. Beide prijzen zijn mooi verbeeld in de afbeelding bij de wedstrijd:
Iedereen kan deelnemen: zowel mensen met planken vol poëzie als beginnende dichters. Het thema van de wedstrijd is: Niet te beschrijven. Deelnemers kunnen hun gedicht voor 12 mei hun gedicht sturen naar niettebeschrijven@gmail.com. De winnaar wordt bekend gemaakt op een mooie poëzieavond die op 10 juni in het Usva-INTheater plaatsvindt.
De jury bestaat dit jaar uit: Gillis Dorleijn (Hoogleraar Nederlandse Letterkunde), Pauline Sparreboom (huisdichter RUG), Anton Scheepstra (Uitgeverij Passage), Jane Leusink (Schrijversvakschool) en Arjen Nolles (Dichters in de Prinsentuin).
De poëziewedstrijd van vorig jaar werd gewonnen door Obe Alkema. Zijn gedicht Reve was volgens de jury de beste inzending. Inmiddels is Obe Alkema lid van de Dichtclub in Café Marleen en staat hij dit jaar in de loofgangen van Dichters in de Prinsentuin. Met de fiets die hij won is het minder goed afgelopen.
Geïnteresseerden kunnen meer informatie vinden op de website van Flanor of op de facebookpagina van de wedstrijd.
Iedereen kan deelnemen: zowel mensen met planken vol poëzie als beginnende dichters. Het thema van de wedstrijd is: Niet te beschrijven. Deelnemers kunnen hun gedicht voor 12 mei hun gedicht sturen naar niettebeschrijven@gmail.com. De winnaar wordt bekend gemaakt op een mooie poëzieavond die op 10 juni in het Usva-INTheater plaatsvindt.
De jury bestaat dit jaar uit: Gillis Dorleijn (Hoogleraar Nederlandse Letterkunde), Pauline Sparreboom (huisdichter RUG), Anton Scheepstra (Uitgeverij Passage), Jane Leusink (Schrijversvakschool) en Arjen Nolles (Dichters in de Prinsentuin).
De poëziewedstrijd van vorig jaar werd gewonnen door Obe Alkema. Zijn gedicht Reve was volgens de jury de beste inzending. Inmiddels is Obe Alkema lid van de Dichtclub in Café Marleen en staat hij dit jaar in de loofgangen van Dichters in de Prinsentuin. Met de fiets die hij won is het minder goed afgelopen.
Geïnteresseerden kunnen meer informatie vinden op de website van Flanor of op de facebookpagina van de wedstrijd.
Primeur Nachtengel
Bezoekers van Silo Passage komende woensdag zijn in elk geval verzekerd van een primeur: Lupko Ellen gaat voor het eerst voorlezen uit zijn nieuwe thriller Nachtengel. Eind mei verschijnt dit vierde boek van Lupko Ellen, woensdag dus een voorproefje.
Net als in de drie eerdere boeken speelt ook in Nachtengel Ludde Menkema de hoofdrol. Verder is er ditmaal ook een grotere rol weggelegd voor De Geus, de politiefunctionaris die in vorige boeken steeds Ludde subtiel een helpende hand toestak. Beide mannen waren, zo weet de lezer, aanwezig in het voormalige Joegoslavië ten tijde van de burgeroorlogen. Jaren later blijken dingen die destijds plaatsvinden nog steeds niet verwerkt te zijn. Louche lui van destijds zijn de criminelen van nu.
Nachtengel toont ons de huiveringwekkende wereld van vrouwenhandelaren. Onverwerkte emoties uit de burgeroorlog spelen ook een grote rol. Centraal staat de vraag: mag je onrecht met onrecht bestrijden?
Lupko Ellen is er wederom in geslaagd een zeer overtuigende page-turner neer te zetten. Het is echt een adembenemend spannend boek geworden, met veel tempo, over elkaar buitelende gebeurtenissen en nog een liefdesgeschiedenis. De vele fans van Lupko Ellen kunnen zich alvast verheugen op een prachtig boek...
Nachtengel wordt op 24 mei gepresenteerd bij boekhandel Van der Velde in Groningen, woensdag dus een voorproefje als onderdeel van onze maandelijkse Silo Passage. Eerder al probeerde Ellen nieuwe scenes uit, maar nu gaat het om de definitieve versie. Spannend dus.
Net als in de drie eerdere boeken speelt ook in Nachtengel Ludde Menkema de hoofdrol. Verder is er ditmaal ook een grotere rol weggelegd voor De Geus, de politiefunctionaris die in vorige boeken steeds Ludde subtiel een helpende hand toestak. Beide mannen waren, zo weet de lezer, aanwezig in het voormalige Joegoslavië ten tijde van de burgeroorlogen. Jaren later blijken dingen die destijds plaatsvinden nog steeds niet verwerkt te zijn. Louche lui van destijds zijn de criminelen van nu.
Nachtengel toont ons de huiveringwekkende wereld van vrouwenhandelaren. Onverwerkte emoties uit de burgeroorlog spelen ook een grote rol. Centraal staat de vraag: mag je onrecht met onrecht bestrijden?
Lupko Ellen is er wederom in geslaagd een zeer overtuigende page-turner neer te zetten. Het is echt een adembenemend spannend boek geworden, met veel tempo, over elkaar buitelende gebeurtenissen en nog een liefdesgeschiedenis. De vele fans van Lupko Ellen kunnen zich alvast verheugen op een prachtig boek...
Nachtengel wordt op 24 mei gepresenteerd bij boekhandel Van der Velde in Groningen, woensdag dus een voorproefje als onderdeel van onze maandelijkse Silo Passage. Eerder al probeerde Ellen nieuwe scenes uit, maar nu gaat het om de definitieve versie. Spannend dus.
Stem op Pontus
Dit is een volslagen partijdige oproep om op Pontus te stemmen, het vorig jaar verschenen debuut van Job Breemer ter Stege.
Wat is er namelijk aan de hand? Er bestaat in Nederland de Dioraphte Jongerliteratuur Prijs (DJP). Een jury heeft voor deze prijs tien genomineerden uitgezocht, vijf Nederlandstalige en vijf vertaalde werken. Halverwege deze maand maakt de jury bekend welke van deze boeken naar haar oordeel het best aansluit bij de beleveniswereld van jongeren tussen 15 en 30 jaar.
Maar er is ook nog een publieksprijs. Daarvoor is een uitgebreidere tiplijst samengesteld en daarop vinden we dus Pontus, een van de weinige debuten die mee mag doen. Daarop mag je dus stemmen! Dat kan tot 15 april.
Stemmen op Pontus voor de Dioraphte Jongeren Literatuurprijs in drie eenvoudige stappen:
1. Ga naar www.djp.nl
2. Klik op de rode knop naast de tien afgebeelde boeken (De knop: 'of klik hier')
3. Typ onder 'Anders, namelijk': Pontus, Job Breemer ter Stege.
En bedankt, ook namens Job.
Wat is er namelijk aan de hand? Er bestaat in Nederland de Dioraphte Jongerliteratuur Prijs (DJP). Een jury heeft voor deze prijs tien genomineerden uitgezocht, vijf Nederlandstalige en vijf vertaalde werken. Halverwege deze maand maakt de jury bekend welke van deze boeken naar haar oordeel het best aansluit bij de beleveniswereld van jongeren tussen 15 en 30 jaar.
Maar er is ook nog een publieksprijs. Daarvoor is een uitgebreidere tiplijst samengesteld en daarop vinden we dus Pontus, een van de weinige debuten die mee mag doen. Daarop mag je dus stemmen! Dat kan tot 15 april.
Stemmen op Pontus voor de Dioraphte Jongeren Literatuurprijs in drie eenvoudige stappen:
1. Ga naar www.djp.nl
2. Klik op de rode knop naast de tien afgebeelde boeken (De knop: 'of klik hier')
3. Typ onder 'Anders, namelijk': Pontus, Job Breemer ter Stege.
En bedankt, ook namens Job.
Welkom bij Augustusland
Augustusland is de titel van de nieuwe roman van Paul Gellings. Op vrijdag 19 april wordt die gepresenteerd. Met Kader Abdolah en Rana Berends als gastprekers.
Uitnodiging:
Kun je niet bij de boekpresentatie aanwezig zijn? Reserveer dan alvast een exemplaar van Augustusland bij de uitgeverij. Zonder bijkomende (porto)kosten heb je je exemplaar dan rond 20 april in huis.
Uitnodiging:
Met genoegen nodigen we u uit voor de feestelijke boekpresentatie van Augustusland, de nieuwe roman van Paul Gellings op vrijdag 19 april 2013 in Drank & Spijslokaal De Atlas, Ossenmarkt 9, 8011 MR Zwolle.Ter opwarming voor de mooie nieuwe roman van Paul Gellings maakten we deze trailer: http://www.paulgellings.nl/presentatie-augustusland/
Deur open: 17.00 u; aanvang 17.30 u.
Sprekers: schrijver Kader Abdolah over de rol van de poëzie in Augustusland; kunstenares Rana Berends over de schilderkunst in het boek.
Kun je niet bij de boekpresentatie aanwezig zijn? Reserveer dan alvast een exemplaar van Augustusland bij de uitgeverij. Zonder bijkomende (porto)kosten heb je je exemplaar dan rond 20 april in huis.
Jonge dichters herdenken Jellema
C.O. Jellema is tien jaar geleden overleden. Verschillende organisaties hebben om dat te herdenken een evenement opgezet Spolia, een maand voor Cor. Spolia is ook de titel van een boek dat ter gelegenheid hiervan verscheen.
Op Youtube vind je de volgende beelden van de optredende dichters bij de boekpresentatie vorig weekend:
Joost Oomen: klik hier
Leonie Veraar: klik hier
Pauline Sparreboom: klik hier
Obe Alkema: klik hier
Renée Luth: klik hier
De presentatie van dit boek is nog maar het begin van dit evenement. Voor informatie zie de speciale website.
Op Youtube vind je de volgende beelden van de optredende dichters bij de boekpresentatie vorig weekend:
Joost Oomen: klik hier
Leonie Veraar: klik hier
Pauline Sparreboom: klik hier
Obe Alkema: klik hier
Renée Luth: klik hier
De presentatie van dit boek is nog maar het begin van dit evenement. Voor informatie zie de speciale website.